Jak zorganizować idealne miejsce i pracować efektywnie z domu?

07 sierpień 2019
Maria Wawrzykowska

W branży ślubnej jest wiele osób, które nie mają swojego biura. Jeśli nie sprzedajesz sukni ślubnych, to nie ma potrzeby posiadania własnej przestrzeni, w której będziesz przyjmować klientów. 

Dla wielu osób własne biuro to luksus, na który ich jeszcze nie stać. A inni wolą po prostu pracować w domu. Ważne jest jednak to, że przestrzeń do pracy powinna być dostosowana tak, by umożliwiała skupienie się na zadaniach. 

Praca w domu wymaga żelaznej dyscypliny. Warto pomóc sobie organizując odpowiednie miejsce, które będzie ergonomiczne i sprzyjające efektywności pracy.  

Znajdź swoje miejsce do pracy

Jeśli istnieje możliwość wydzielenia miejsca do pracy w domu - to idealnie. Czasami można przerobić pokój na gabinet, a w innym przypadku wydziela się strefę w kuchni, która służy za biurową przestrzeń. 

 Dlaczego tak ważny jest własny kąt? Dzięki niemu ta konkretna przestrzeń będzie kojarzyć się z pracą. Absolutnie nie polecam siedzenia na kanapie z laptopem na kolanach. Oprócz tego, że jest to niezdrowe dla kręgosłupa, źle też wpływa na koncentrację. 

 Kiedy już znajdziesz miejsce, w którym będziesz pracować, zadbaj o urządzenie go.

Wybierz swoje biurko 

Dla jednych wystarczy małe, bo będzie stać tam laptop. Inni potrzebują sporej przestrzeni na monitory (np. fotografowie czy montażyści filmów). Czasami, gdy brak jest przestrzeni, biurko zastępowane jest stołem.

W dłuższej perspektywie nie jest to dobre rozwiązanie. Lepiej jest zaaranżować nawet mały kąt na biurko. Będzie to sprzyjać nie tylko efektywności pracy, ale i zdrowiu. 

Zasiądź wygodnie w krześle

Powinno być ergonomiczne, wygodne, by sprzyjało wielogodzinnej pracy przy biurku. Niektórzy kupują także klękosiad, by zadbać o swój kręgosłup. 

Jeśli zdecydujesz się na krzesło na kółkach zadbaj o podłogę - umieść specjalną gumową matę, która chroni przed zniszczeniem.

Pomyśl o szafkach na dokumenty 

Umowy, faktury i inne dokumenty muszą mieć swoje miejsce. Tak samo jak pieczątki, długopisy, notatniki.

Pomyśl, gdzie będzie wygodnie je trzymać, by można było z łatwością po nie sięgnąć. 

Komputer czy laptop? 

Kwestią indywidualną jest jaki model sprzętu wybierzesz. Ważne, by kierować się ergonomią.

Laptop powinien być umieszczony na specjalnej podstawce, która nie tylko chroni go przed przegrzaniem. Dobrze dobrana pozwoli uniknąć problemów z kręgosłupem.

Zadbaj o światło

Dobre oświetlenie jest podstawą pracy. W dzień, gdy siedzisz przy oknie lub światło świeci Ci na monitor, warto zainstalować rolety.

Po zmroku korzystaj z lampki, która oświetli biurko.

Ustal godziny pracy 

To, że pracujesz w domu nie znaczy, że masz w tym czasie robić pranie, iść na zakupy czy sprzątnąć w łazience. Szczególnie na początku praca w domu wymaga przyzwyczajenia się do nowego systemu.

Żelazna dyscyplina przyda się z pewnością każdemu. Organizacja czasu pracy to podstawa. 

Ustal godziny, w których masz wykonać zadania i staraj się trzymać tego planu. Ważne jest także ustalenie z domownikami, że to, że jesteś w domu nie oznacza, że masz wykonywać obowiązki domowe.

Chyba, że pracujesz a obok masz małe dzieci. Wtedy godziny pracy ustalają Ci one, wedle drzemek i godzin snu :)

Pracuj tylko w strefie do tego przeznaczonej

Staraj się nie pracować nigdzie indziej. Przyzwyczaj swój umysł, że jak zasiadasz przy swoim biurku to jesteś w trybie praca.

Dlatego nie jedz przy biurku, nie oglądaj filmów, nie czytaj książek. Na takie przyjemności znajdź strefę relaksu. A biurko niech pozostanie miejscem maksymalnej koncentracji na zadaniach. 

Praca w domu nie należy do łatwych. Wymaga ogromnej dyscypliny i doskonałej organizacji. Nie każdy odnajdzie się w domowym biurze. Z pewnością jednak znalezienie swojego kąta do pracy ułatwia zadanie.

Powodzenia!

Średnia

5.0

Oceń mój artykuł

Komentarze