3 sposoby na samodzielne pozycjonowanie strony

05 sierpień 2020
Maria Wawrzykowska

Czy można pozycjonować stronę samodzielnie? Nie będę Cię oszukiwać - pozycjonowanie to temat trudny i wymagający czasu. Stale zmieniające się czynniki rankingowe sprawiają, że ciągle trzeba trzymać rękę na pulsie i dbać o wypracowane już pozycje w wyszukiwarkach.

Jeśli do tego dodamy mnóstwo innych spraw, które ma na głowie przedsiębiorca, to otrzymamy kolejny powód, dlaczego tak ciężko zabrać się do tego samemu. A o tym, że można złym pozycjonowaniem tylko zaszkodzić stronie, to już nie wspomnę. 

Jednak jak to się dzieje, że wielu przedsiębiorców radzi sobie w tym zakresie całkiem nieźle? Odpowiedź jest jedna - próbują, uczą się i małymi kroczkami starają się poznać sekret robotów Google’a. 

Nie ukrywajmy, pozycjonowanie stron przez firmy zewnętrzne to setki złotych miesięcznie. Nie każdego na to stać, szczególnie na początku. Chociaż uważam, że jest to jedno z najlepiej zainwestowanych kapitałów firmy, to wiem, że niektórzy próbują robić to samodzielnie, bo ten kapitał jest bardzo mały. 

Czy zatem można coś zrobić, by samemu pozycjonować stronę? Oczywiście, że tak. Wystarczy poznać podstawy i spróbować zrobić te 3 rzeczy, o których piszę poniżej, by pomóc w pozycjonowaniu. 

Na czym polega pozycjonowanie?

Polecam edukację w temacie pozycjonowania. Dowiesz się czym jest optymalizacja strony www, która jest niezbędna, by osiągać wyższe wyniki w wyszukiwarkach Google’a.  Poznasz podstawowe mechaniki działania czynników rankingowych i to z pewnością pomoże Ci zrozumieć lepiej jak powinna działać strona. 

Zasada jest prosta - użytkownik, po wpisaniu zapytania (użyciu frazy czy słowa kluczowego np. „nowoczesna suknia ślubna”), ma otrzymać wyniki odpowiadające takiemu zapytaniu - powinien znaleźć artykuły na ten temat, salony, które mają takie suknie w ofercie, zdjęcia takich sukni. I jeśli wejdzie na daną stronę - ma łatwo znaleźć te treści, które go interesują. 

Roboty sprawdzają zatem czy dana fraza znajduje się u Ciebie na stronie, ale też czy ktoś, kto na tę stronę wchodzi, odnajduje dokładnie to czego szukał. Jak to sprawdzają roboty Google’a? Śledzą np. czas, który ten użytkownik spędza na Twojej stronie. Ważne jest także czy ogląda tylko te treści, czy może jeszcze wszedł głębiej, na inne podstrony, etc. 

To oczywiście taki najprostszy schemat działania pozycjonowania. Ukazuje on mechanizm, którym posługują się roboty w celu sprawdzenia czy dane treści na stronach odpowiadają temu, czego oczekują użytkownicy. 

Dlatego tak bardzo ważne jest, by na stronie znajdowały się treści, których poszukują Twoi klienci. 

Skąd wiedzieć o co pytają? Tu odsyłam do analizowania poprzez narzędzia zewnętrzne, np.:

  • Google Analytics,
  • Google Search Console.

Skąd czerpać wiedzę o pozycjonowaniu?

Polecam edukację, nawet w podstawowych kwestiach. Gdzie jej szukać? 

  • kursy o pozycjonowaniu, nawet internetowe, organizowane przez agencje pozycjonujące,
  • artykuły dotyczące pozycjonowania, których znajdziesz w sieci mnóstwo. Polecam te, które są najnowsze. 
  • grupy na Facebooku dotyczące pozycjonowania stron, znajdziecie na nich pozycjonerów, ale i osoby szukające wiedzy na ten temat dla celów prywatnych,
  • analizę własną popartą wiedzą skonfrontowaną z Google Analytics, Google Search Console. 

 To co można zrobić samemu dla pozycjonowania strony? Jak się okazuje, można zrobić całkiem sporo. 

Samodzielne pozycjonowanie strony www

Treść - nie tylko dla robotów

Zadbaj o treści na stronie. Tak, to właśnie to co na niej się znajduje ma ogromny wpływ na pozycjonowanie.

Treści powinny zaspokajać oczekiwania odbiorców, a wtedy spodobają się robotom Google’a. I na odwrót - gdy treści podobają się robotom jest duża szansa, że trafią do odbiorców. 

Co dokładnie to oznacza?

  • Treści powinny być dopasowane do tego, czego szuka w sieci nasz klient. Jeśli szuka np. fotobudki na wesele, to będzie oczekiwać, że taką znajdzie na Twojej stronie wraz z informacjami skąd jesteś, gdzie dojeżdżasz, jaką masz ofertę, jak ta fotobudka wygląda, etc. 
  • Pamiętaj o słowach kluczowych, czyli tych, przez które użytkownik trafia do Ciebie na stronę. Uważaj jednak, by nie przesadzić z ich liczbą w tekście. Najlepsze treści są tak napisane, że trudno wyczuć że w danym tekście są słowa kluczowe. I tu kolejna podpowiedź - pisz dla ludzi, a robotom też się taki tekst spodoba.
  • Treści na stronie muszą być pisane poprawnym językiem - tak, nikt nie lubi błędów, roboty też nie!
  • Zadbaj o wygląd tekstu - stosuj pogrubienia, podkreślenia, wypunktowania, akapity i wszelkie formy, które sprawią, że tekst będzie czytać się przyjemniej. 
  • Często aktualizuj stronę - uzupełniaj treści w aktualnościach, dbaj o to, by oferta była aktualna. Roboty Google’a lubią, gdy coś na stronie się dzieje. Dla nich jest to znak, że ktoś dba o stronę. 
  • Pisz blog - idealnie, gdy masz blog, bo to właśnie on napędza ruch. Na blogu można także tworzyć treści poradnikowe, które wspomagają Twoją pracę z klientem, ale są także świetnym źródłem pozyskiwania nowych klientów. 
  • Zadbaj o treści, których szuka Twój klient. Pamiętaj, by teksty były przydatne, ciekawe i dobrze wyczerpujące dany temat. Koniecznie muszą być oryginalne, nigdzie indziej nie publikowane!

 
Zdjęcia - one mają moc

  • Dbaj o jakość - dodawaj zdjęcia dobrej jakości, ale dodawaj zdjęcia w rozmiarze dopasowanym do strony, nie warto dawać pełnych rozdzielczości, bo to może znacznie osłabić wczytywanie się strony. 
  • Zdjęcie powinno być zgodne z tematyką artykułu.
  • Tytuł zdjęcia jest istotny, można w niego wpleść słowo kluczowe, bo to także ma wpływ na pozycjonowanie. Zatem zamiast wrzucać zdjęcie nvksdvfjvnk.jpg proponuję dać nowoczesna-suknia-slubna.jpg
  • Zadbaj o opis pod zdjęciem - to przyciąga wzrok!
  • Zadbaj o odpowiednie podpisanie zdjęć - pamiętaj, że roboty nie wiedzą co jest na zdjęciu. Dla pozycjonowania strony dobrym zabiegiem jest opisać co to zdjęcie zawiera - jaką treść. Jest to to tzw. atrybut alt. Warto umieścić tu kilka słów o tym co jest na zdjęciu. 

 

Linkowanie - bez niego nie ruszysz na wyższe pozycje 

Ostatnia kwestia, ale jedna z ważniejszych to linkowanie. Tu rozróżniamy:

Linkowanie wewnętrzne - czyli podlinkowanie treści do swojej strony. 

Linkowanie zewnętrzne - czyli szukanie miejsc w sieci, w których zostanie umieszczona nasza strona www wraz z odnośnikiem (linkiem) kierującym do niej. 

Warto szukać takich miejsc, szczególnie powiązanych z nami tematycznie czy branżowo. 

Jak to można zrobić?

  • Wpis gościnny na innym blogu. Może to być artykuł, wywiad, inspiracja.
  • Wpis gościnny u Ciebie na stronie - zaproś kogoś, kto tematycznie pasuje do Twojej strony. Masz pewność, że będzie linkować u siebie na blogu czy w mediach społecznościowych, co podbije ruch na Twojej stronie. 
  • Artykuł dla portalu, który umieści go u siebie i podlinkuje naszą stronę.
  • Artykuł z ciekawym konceptem - wpis, który może spodobać się użytkownikom na tyle, że będą linkować go np. na grupach ślubnych.
     

Pozycjonowanie to temat rzeka. Ten artykuł ma na celu pokazać Ci, że nie ma co się bać wejść do tej wody. Nie musisz od razu w niej pływać, ale wystarczy że zmoczyć stopę i sprawdzisz, czy nie jest za zimna. 

Powodzenia!

Średnia

0.0

Oceń mój artykuł

Zobacz także

19 grudzień 2018
25 listopad 2018

Komentarze