Co kraj, to obyczaj, czyli organizacja międzynarodowego wesela
Zaczynając planować wesele międzynarodowe, powinniście pamiętać, że podczas tego dnia spotkają się ze sobą przedstawiciele różnych narodowości, różnych języków, różnych kultur. Takie osoby mają też inne podejścia do samego tematu ślubu.
Należy zwrócić uwagę na wiele elementów uroczystości, tak by zarówno goście Panny Młodej jak i Pana Młodego czuli się dobrze. Należy odpowiednio się przygotować.
Aby Wasz długo wyczekiwany wyjątkowy dzień był udany, wybierajcie wykonawców, specjalistów, którzy posługują się potrzebnym językiem obcym. Współpraca z pewnością będzie przebiegała łatwiej.
Papeteria Ślubna
Już początkowy etap czyli temat zaproszeń, powinien być przygotowany z dużą dokładnością. Zaproszenia powinniście zrobić w obu językach i dopasować je pod gości. Zwróćcie również uwagę na numery stołów, niekiedy zamiast cyfr stosuje się napisy słowne, może lepiej w tym wypadku pozostać przy pierwszej opcji.
Dwujęzyczne powinny być również podziękowania (jeśli na podarunku macie jakąś adnotację pisemną). Warto przygotować też menu w dwóch opcjach językowych. To ważne, by wszyscy goście mogli zapoznać się z serwowanymi potrawami i mieli świadomość, jakie posiłki i o jakim czasie czekają ich tego wieczoru.
Oprawa muzyczna wesela
Jeśli chodzi o DJ-a, zespół czy wodzireja tu wskazane by potrafili dogadać się również w języku gości z innego kraju. Muzycy będą mogli wchodzić w interakcję z Gośćmi, dzięki czemu ci będą angażowani w zabawę. Integracja na takiej zabawie jest bardzo ważna. Wymaga od prowadzących wspomnianego języka, znajomości tradycji, zachowań osób innych narodowości, wyczucia.
Wasz wodzirej powinien wyróżniać się dużą swobodą. Zagraniczni goście lubią zagadywać, poznawać tajniki, szczegóły, ciekawostki. Mogą więc próbować konwersacji z muzykami, a ta procentuje na całokształt oceny imprezy.
Każdy kraj ma swoje ulubione piosenki i przyśpiewki, należy więc ująć je w repertuarze, a Wasi goście na pewno to docenią. Możecie też po prostu postawcie na hity zagraniczne, Polacy również dobrze bawią się przy takich piosenkach.
Ważne jest również wspomniana znajomość zwyczajów i tradycji. W niektórych krajach nie ma - tradycyjnych u nas w Polsce - podziękowań dla rodziców, w Anglii wesela są zazwyczaj bardzo krótkie, w USA bardzo popularny jest Taniec Kupidyna. Chciało by się więc rzecz „Co kraj, to obyczaj”. Różne są również konkursy i zabawy weselne. Spróbujcie dostosować je pod gości z obojga stron. Tak, by każdy dobrze się bawił i czuł się jak „u siebie”.
Przemówienia
W innych krajach popularniejsze niż w Polsce są przemówienia do Pary Młodej. W tych momentach, konkretna osoba wstaje i przytacza historię znajomości, miłości Nowożeńców, życiowe anegdotki. Podczas wesela międzynarodowego pewnie takie przemowy będą miały swój czas.
Doskonałą opcją jest stworzenie dla zaproszonych osób wydruków z tłumaczeniami takich przemów. W tym wypadku musicie poprosić wygłaszających o dostarczenie ich szybciej, by zdążyć je przetłumaczyć. Przygotowane teksty pozwolą gościom śledzić treść na bieżąco i przede wszystkim rozumieć ją.
A może tłumacz?
Podczas ślubu i wesela może być obecny tłumacz, który na bieżąco będzie tłumaczył najważniejsze momenty uroczystości i zabawy. W ten sposób zadbacie o komfort Waszych gości i nie będą czuć się zdezorientowani.
By zagraniczni goście nie czuli się zagubieni w gąszczu polskich tradycji, możecie zrobić dla nich niewielkie przewodniki. W nich wyjaśnijcie polskie zwyczaje, które będą obecne na Waszej zabawie. Opiszcie czym jest, co symbolizuje powitanie chlebem i solą, czym są oczepiny, jakich przyśpiewek mogą spodziewać się w trakcie imprezy. Będzie to dla nich miły akcent, poznają nową kulturę, a dzięki temu będą bardziej zaangażowani w zabawę.
Przed weselem możecie również pomyśleć o zorganizowaniu wieczoru zapoznawczego części gości, jeśli zagraniczna grupa będzie obecna już na miejscu. Może w formie grilla lub ogniska? Albo zabierzcie młodszą część weselników do klubu na dyskotekę? W ten sposób zintegrujecie towarzystwo, a osobom z innego kraju z pewnością będzie łatwiej w dniu Waszego ślubu :)