Sprawdź, czy dobrze wyceniasz swoją pracę!

04 marzec 2020
Maria Wawrzykowska

Jak wycenić swoją pracę? To jedno z najczęstszych pytań, które stawiają sobie przedsiębiorcy. Wycena swojej pracy jest jednym z najczęstszych problemów, szczególnie na samym początku działalności.

Z jednej strony boimy się dać zbyt wysoką cenę, bo czujemy się jeszcze zbyt niepewnie, a z drugiej - nie chcemy także zbytnio odstawać od konkurencji. I jeszcze dochodzi strach, że jak powiemy klientowi za dużo, to ucieknie i stracimy go bezpowrotnie.

Co zrobić, by wycenić swoją pracę tak, by była ona satysfakcjonująca i dla nas i dla klienta? 

Przedstawiam swoje sposoby na to, by określić swój cennik.

Od czego zacząć wycenę swojej pracy?

Niezależnie czy prowadzisz swoją działalność pracując na etacie czy utrzymując ją będąc prezesem jednoosobowej działalności - musisz zacząć od liczenia. A co wyliczać? Przede wszystkim trzeba założyć stawkę minimalną, która pozwoli Ci utrzymać firmę. Taka stawka to oczywiście minimum, które musisz zarobić, by mieć na podstawowe opłaty. 

Jednak, jak zapewne się domyślasz, nie po to zakładasz firmę, by mieć tylko na jej utrzymanie. Dlatego tak ważne są kwestie dotyczące pensji, którą będziesz sobie wypłacać. 

Często spotykam się z tym, że na początku działalności zupełnie pomija się kwestie zarobków, a jedynie szuka się finansów na utrzymanie firmy. To błąd, bo rodzi to frustrację. Jak długo można pracować na same rachunki? Przecież nie po to zakłada się działalność. 

Co warto wziąć pod uwagę przy wycenie swojej pracy?

  • Koszty stałe, takie ZUS, podatki, ubezpieczenie, księgowość
  • Koszty towaru lub półproduktów potrzebnych do wykonania usługi
  • Koszty związane z pozyskaniem klienta - reklama, utrzymanie strony www, pozycjonowanie.
  • Swoją własną pensję

Takie wyliczenia pozwalają sprawdzić szacunkowo jaką możesz przyjąć minimalną stawkę za to co robisz. W zależności, czym się zajmujesz, te wyliczenia mogą obejmować jeszcze koszty utrzymania pracownika, wynajmu pomieszczenia na lokal, towaru, sprzętu na którym pracujesz, kosztów pozwoleń, etc. 

Dobrze jest także sprawdzić comiesięczne zobowiązania i takie, które są kwartalne czy roczne (np. ubezpieczenie auta, lokalu, utrzymanie serwerów strony www). 

Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę przy wycenie swojej pracy?

Koszty stałe, takie jak ZUS, są oczywiste. Są jednak i takie kwestie, które często są pomijane przy wyliczeniach. 

  • Czas potrzebny na pracę, na wykonanie zlecenia, czyli szacowanie jak długo zajmuje nam nasza praca.
  • Czas, którego się nie wlicza - często nie bierze się pod uwagę godzin spędzonych na odpisywanie na e-maile, tworzenie ofert, pracę przy wpisach na blog czy treściach do social mediów. Zapomina się o czasie potrzebnych na dojazdy, na załatwienie spraw. A trzeba to także dodać do ogólnego wyliczania ile czasu zajmuje nam dane zlecenie. 
  • Koszty związane z rozwojem - szkolenia, kursy, które podnoszą nasze kwalifikacje i pozwalają także przez to podnosić ceny za nasze zlecenia.

Czy dobrze wyceniam swoją pracę?

Wiesz już jak wiele czynników trzeba przeanalizować, by wycenić minimalny koszt utrzymania. Czy to wystarczy? Pewnie, że nie. Przecież ustaliliśmy, że nie pracujesz tylko na ZUS. Jaki wykonać następne kroki przy określaniu swoich cen?

  • Sprawdź wycenę konkurencji - dowiedz się jakie mają stawki i za co. Zobacz jakie są widełki cenowe - ile kosztują najniższe, a ile najwyższe oferty. 
  • Dopasuj ceny do swojej grupy docelowej - cennik konkurencji pokaże Ci jakie są średnie ceny za dany produkt czy usługę. Jednak pamiętaj, że suknia może kosztować 1000 zł i 10 000 zł. Obie suknie trafiają do różnych klientów. I tu właśnie jest kluczowa rola, by określić do którego z tych klientów będziesz trafiać, jakimi sposobami i jak przekonasz ich do swojej usługi ceną. 
  • Przetestuj swoją ofertę na rynku - testowanie cen to najlepsza metoda na sprawdzenie czy Twoja oferta jest adekwatna do tego, czego oczekuje Twój klient. Za niska cena może być dla Ciebie frustrująca, a za wysoka - odstraszy klientów. Ocenisz to właśnie testując różne opcje. Dzięki temu będziesz wiedzieć konkretnie ile czasu zajmuje Ci Twoja praca, czy cena za nią jest adekwatna i czy klienci potrafią za Ciebie zapłacić tyle, ile jest warta ta usługa. A jeśli coś nie działa? Trzeba poszukać w czym tkwi problem. Może to zawyżone ceny? A może są dla klienta podejrzanie tanie?
  • Nie bój się podnosić cen - koszty rosną, doświadczenie też, więc i może warto podnieść ceny? Nikt nas nie pyta czy chcemy płacić więcej za cokolwiek, więc i Ty masz prawo podnosić ceny. Jak to zrobić? Jest kilka strategii. Niektórzy sukcesywnie zwiększają ceny z każdym miesiącem czy kwartałem. Inni robią to raz na rok. Czasami zmiana wiążę się z przeorganizowanie oferty i wtedy zmiana ceny jest uzasadniona wprowadzonymi np. nowościami. I znów namawiam do testowania, która z opcji będzie najlepsza dla Ciebie. 

Wycenianie własnej pracy nie należy do najłatwiejszych. Jeśli jednak solidnie się do niej zabierzemy zyskujemy ogromną wartość - satysfakcję z własnej pracy, zadowolenie z powodu dobrych zarobków i pieniądze, które pozwalają nam robić to co chcemy.

I takiej pracy Wam życzę! Pozdrawiam!

Średnia

0.0

Oceń mój artykuł

Zobacz także

13 styczeń 2019
02 wrzesień 2020

Komentarze