Naucz się korzystania z informacji zwrotnej

08 kwiecień 2020
Anna Boenish

Czym jest informacja zwrotna? Jest to przekaz o tym, co przeżywamy w obecności drugiej osoby i w kontakcie z nią.

Jeśli nauczymy się korzystać z informacji zwrotnej, nauczymy się nie tylko ze sobą rozmawiać, ale również słuchać i przyjmować niekoniecznie wygodne dla nas sprawy.

Zasady, których powinniśmy przestrzegać

Mów o tym co przyjemne i przykre w relacji z drugą osobą

Czyli najprostsza z zasad - mów o swoich uczuciach i emocjach, które towarzyszą Ci w relacji z drugą osobą.

Wyrażaj to za pomocą słów:

Przykro mi kiedy…
Lubię jak…
Czuję się przy Tobie bezpiecznie
...

Mów o zachowaniu danej osoby, nie o samej osobie

Mów o tym co ktoś robi, a nie co sobie wyobrażasz, że robi. Co to oznacza w praktyce? Kiedy jesteśmy zdenerwowani, często z naszych ust wychodzą zwroty takie jak: Jesteś głupi! Jesteś okropny!

A co gdyby zamienić to na: Moim zdaniem, Twoje zachowanie jest głupie. Moim zdaniem, zachowujesz się okropnie?

Dzięki tej technice nie obrażamy, nie przeklinamy naszego partnera i nie ubliżamy mu - jedyne zwracamy uwagę, że jego dane, konkretne zachowanie jest dla nas nie do przyjęcia.

Nie wyciągaj wniosków, skup się na spostrzeżeniach - wnioski to interpretacje i sądy, a nie to co widzisz i słyszysz

W codziennych sytuacjach ciężko jest nam nie oceniać, nie wyciągać wniosków. Warto pamiętać, że wszystko czego doświadczamy, co widzimy i słyszymy, jest przepuszczane przez filtr - naszych doświadczeń, poglądów, myśli.

Nie dopowiadaj sobie, nie interpretuj jego kwaśnej miny - może wcale nie miał tego na myśli? Odnoś się tylko do faktów, najbardziej jak to możliwe, szczególnie jeśli rozmawiacie na nieprzyjemne tematy.

Dokonaj opisu a nie ocen - oceny wydajemy przez indywidualny system wartości i odniesień, opis jest neutralnym sprawozdaniem

Kiedy odnosimy się do słów lub czynów drugiego człowieka, mamy skłonność właśnie do oceny - ocenę wydajemy przez nasz indywidualny system wartości i odniesień - dlatego nie jest obiektywny.

Nie namawiajmy innych, żeby patrzyli na świat, tak jak my. Zamiast tego spróbuj posłużyć się neutralnym sprawozdaniem - powtórz po partnerze, to co powiedział, dopytaj czy dobrze zrozumiałaś, czy może miał coś innego na myśli.

Opisuj zachowanie w kategoriach mniej lub bardziej, nie tak lub nie

Wszyscy, wszystko, każdy, nikt, Ty zawsze! - Przyznaj się, jak często używasz tych zwrotów?

Używanie uogólnień jest krzywdzące, bo zapewniam Cię - na pewno nie za każdym razem, na pewno nie wszyscy i na pewno nie ogólnie, ludzie tak robią. Uogólnianie wpływa mocno na nasze postrzeganie innych osób.

Spróbuj zamienić to na: często, bardziej, mniej, czasami, w tej sytuacji…

Skup się na zachowaniach w odniesieniu do sytuacji, najlepiej do tu i teraz, a nie na zachowania w ogóle, gdzieś i kiedyś - przekaż informacje tak szybko jak to możliwe, nie zwlekaj

Niestety to również schemat, którym posługujemy się często. Po pierwsze - wypominanie starych spraw, które w teorii powinny być już zamknięte. Po drugie - duszenie w sobie emocji i zwlekanie z rozmową.

Jeśli coś nam nie pasuje, jesteśmy źli lub uradowani - mówmy o tym najszybciej jak się da! Korzystajmy z emocji które mamy, wyrzucajmy je w konstruktywny sposób, dzielmy się nim. Odnoś się do zachowań i słów aktualnych, nie do tego co działo się kiedyś - to zdecydowanie ułatwi komunikację.

Dziel się pomysłami i informacjami, ale nie dawaj rad - nie mów drugiemu co ma robić, żeby nie mógł decydować o sobie samym, w odniesieniu do twojego systemu wartości

Lubimy dawać rady - oj lubimy! I radzenie jest naprawdę w porządku - ale w sytuacji, kiedy ktoś o tą radę poprosi. W innej sytuacji dobrym wyjściem jest podzieleniem się własnym doświadczeniem, powiedzenie jaki się ma pomysł na daną sytuację.

Nie komunikujmy drugiej osobie co ma robić, bo nasze rady są zgodne z naszym systemem wartości i niekoniecznie będą dobre dla drugiej osoby, która żyje w zupełnie inny sposób. Pamiętaj o tym!

Zajmij się badaniem możliwości, nie zostawaj przy gotowych rozwiązaniach

Mówi się, że z każdej sytuacji jest wyjście - powiedziałabym, że jest nawet parę wyjść! Nie zapominajmy, że ZAWSZE mamy wybór i ZAWSZE będą jakieś konsekwencje tych wyborów.

Nie dawajmy drugiej osobie gotowego rozwiązania. Jeśli mamy na to pomysł - przedstawmy różne drogi, pozwólmy, żeby sama dotarła do najbardziej odpowiedniej dla siebie.

Skup się na korzyści, jaką informacja zwrotna może dać odbiorcy

Czy mówimy po to, żeby mówić, czy po to, żeby druga osoba miała z tego jakąś korzyść?

Zanim damy radę, informacje, zaczniemy dyskusję - zastanówmy się jak nasze słowa wpłyną na drugą osobę, mówmy o swoich uczuciach, odczuciach, pomysłach - ale nadal mając z tyłu głowy, że chodzi tutaj o drugą osobę.

Ogranicz się do tej ilości informacji, którą osoba odbierająca może spożytkować dla siebie

Jeśli wysłuchujemy problemów partnera, warto nastawić się na słuchanie - nie mówienie. Słuchajmy uważnie, nie kreując w głowie gotowych odpowiedzi.

Nie myślmy o tym, co zaraz opowiemy w odpowiedzi na daną historię. Nie mówmy też zbyt wiele - informujmy o tym co naprawdę istotne.

To 10 głównych cech informacji zwrotnej. Napiszcie mi, do których z tych założeń zastosowaliście się już wcześniej! :)

Średnia

0.0

Oceń mój artykuł

Zobacz także

08 styczeń 2020
01 październik 2017

Komentarze