Skuteczne sposoby na wzmocnienie odporności

03 styczeń 2018
Dagmara Sobczak

Kiedy nadchodzi zima, bardzo łatwo o złapanie wirusa i o infekcję. Wystarczy, że jeden z domowników się zarazi, za chwilę cała rodzina może być chora. Dlatego tak ważne jest, aby zadbać o siebie w ten zimowy czas i wzmocnić swoją odporność, zanim złapie nas jakaś bakteria czy wirus. 

Poznajcie skuteczne sposoby na wzmocnienie odporności.

 

Zadbaj o swoją odporność zimą

Jeżeli zależy Ci na tym, abyś Ty i Twoi najbliżsi cieszyli się zdrowiem całą zimę, pamiętaj o:

 Czosnku i cebuli

Cebula i czosnek działają bakteriobójczo i mobilizują do działania układ odpornościowy. Najlepiej jeść je na surowo, dodając do kanapek, pomidora czy sałatek. Niektórzy lubią pić syrop z cebuli i czosnku, a jeżeli żadna z wyżej wymienionych form nie wydaje Ci się ciekawa, w aptece znajdziecie wiele preparatów czosnkowych np. Alitol, które warto zażywać, by podnieść swoją odporność.

Ja korzystam z tej ostatniej metody, chociaż dodatkowo staram się co kilka dni jeść pomidora z cebulą do śniadania. 

 

Witaminie C 

Pamiętam, że kiedy byłam mała, moja mama zawsze dbała o to, aby w okresie jesienno-zimowym faszerować nas witaminą C. 

Znajdziecie ją w cytrusach (cytryna, pomarańcze), ale i w szpinaku, papryce czy w brokule. Witamina C pobudza produkcję substancji zwanej interferonem, który walczy z bakteriami w organizmie. 

 

 

Aktywności fizycznej 

Dużo łatwiej jest nam dbać o swoją aktywność fizyczną latem, kiedy to chodzimy na dłuższe spacery, jeździmy na rowerze czy biegamy. Zimą tracimy zapał i energię do ćwiczeń, a to właśnie regularna aktywność fizyczna wzmacnia naszą odporność organizmu. 

30 minut dziennie wystarczy – zbyt duży wysiłek działa w drugą stronę i może organizm osłabić. 

 

Diecie

To, w jaki sposób na co dzień odżywiasz się, ma ogromne znaczenie dla tego jak się czujesz. 

Na zdrowym talerzu powinna znaleźć się duża porcja warzyw i owoców, kiszonki (niesamowicie wzmacniają układ odpornościowy), kiełki, ciepłe zdrowe warzywne zupy i koktajle. 

Trzeba pamiętać o regularnym nawadnianiu organizmu (nawet zimą!). Kiedy mówię o nawadnianiu – mam na myśli czystą wodę. Pamiętaj, że kawa i herbata odwadniają organizm, a nie nawadniają. 

 

Śnie

Sen jest bardzo istotny i wpływa na jakość naszego zdrowia, ale i życia. Jeżeli chodzimy niedospani, ciało jest obciążone, a my jesteśmy bez sił, nasz organizm nie ma także siły, by walczyć z wirusami czy bakteriami, często poddając się im bezwiednie. 

Wtedy bardzo łatwo o zarażenie się. 

Kiedy jesteśmy wyspani, stajemy się bardziej szczęśliwi, a hormony szczęścia (endorfiny) również wzmacniają odporność.  Pamiętaj więc, aby uśmiechać się każdego dnia – to Twoje codzienne lekarstwo. 

 

Jakie są Wasze sposoby na wzmocnienie odporności organizmu? Koniecznie podzielcie się nimi w komentarzach, bo zima za pasem! :)

Średnia

5.0

Oceń mój artykuł

Zobacz także

Komentarze