Jak można wykorzystać barter w swoje firmie? Czy to się opłaca? A jeśli tak, to kiedy?
Zacznijmy od początku - czym jest barter?
Barter to bezgotówkowa wymiana handlowa pomiędzy stronami, które nawzajem wymieniają się produktem lub usługą o tej samej wartości.
Barter to jedna z najstarszych rodzajów handlu - i ma się świetnie po dziś dzień. Korzystają z niego wielkie firmy i jednoosobowe działalności. Dlaczego? Bo jest to jedna z najlepszych form promocji.
O ile obie strony dokładnie ustalą zasady bezgotówkowej wymiany, to wtedy korzyść dla wszystkich może być wymierna.
Jak wykorzystać barter w firmie ślubnej?
W branży ślubnej wielokrotnie wykorzystuje się barter jako sposób promocji.
To kilka przykładów, które mogą przydać się w prowadzeniu firmy.
Sesje fotograficzne
Żyjemy w świecie zdjęć - nie da się tworzyć dobrze prosperującej działalności w branży ślubnej bez odpowiednich fotografii. Wykorzystuje się je w mediach społecznościowych, na stronach i w ofertach. Kupowanie ich w bankach zdjęć nie sprawdzi się, gdy mamy unikatowy produkt. Dobrze jest działać w oparciu o własne zdjęcia, które ukazują nasze produkty czy nas samych w akcji.
Dlatego w branży ślubnej organizowane sesje ślubne są rewelacyjną formą promocji.
Na czym polega udział w takiej sesji? Właśnie na barterowej wymianie produktów i usług. Główny organizator gromadzi zespół osób, z którymi wspólnie tworzy wizję, stylizację sesji i dopasowuje poszczególne elementy, które tworzą jedną wspólną całość.
Korzyść polega na tym, że każda z osób zaproszona do sesji dostaje zdjęcia i film, które może wykorzystać do promocji. Dodatkowo, dzięki udziałowi w takiej sesji, można pokazać swoje umiejętności, swój warsztat lub wyjątkowy produkt.
Sesje fotograficzne są także świetnym sposobem tworzenia portfolio przez młode firmy. Takie zdjęcia i filmy z sesji stają się materiałem, który można zaprezentować na swojej stronie, blogu, w mediach społecznościowych czy w ofercie.
Kto może brać udział w takiej sesji? Pomysł może wyjść od każdej z osób. O tym kto będzie brał w niej udział, zależy od pomysłu i możliwości stron.
Najczęściej osobą organizującą jest agencja ślubna lub lokal, w którym dana sesja się odbywa. Zaprasza się fotografa i filmowca, którzy tworzą materiał. W sesji biorą udział modele, makijażyści i fryzjerzy, salony z sukniami ślubnymi i garniturami, cukiernicy i firmy od słodkich stołów, barmani i inne jeszcze atrakcje. Wszystko w zależności od konceptu.
Sesje fotograficzne pozwalają także zainspirować przyszłe pary młode. Dzięki nietypowym stylizacjom, odważnym projektom czy oryginalnym dodatkom pokazuje się narzeczonym, że ślub i wesele to świetna okazja także do poszukiwań własnego stylu.
Czasami sesje wzbudzają taki zachwyt, że chętnie są publikowane na łamach poczytnych magazynów ślubnych czy na blogach zrzeszających najlepsze realizacje ślubne w Polsce. To dodatkowa reklama. A o to przede wszystkim chodzi w takich sesjach, by zostały zauważone i by doceniono pomysł i wykonanie zrzeszonych do sesji wykonawców.
Pokazy mody
Branża ślubna mocno kręci się wokół wybiegów. Szczególnie tych znanych projektantów strojów ślubnych w Polsce i na świecie. To właśnie stamtąd przychodzą trendy na suknie z mocno odkrytymi plecami, boho koronką i pudrowe kolory. Dlatego pokazy, przede wszystkim sukni ślubnych, są dobrą formą promocji, szczególnie wśród firm, które zajmują się wizerunkiem pary młodej.
Pokazy mody mogą być oddzielną imprezą, która zrzesza zainteresowane firmy i klientów z branży. Bywa też, że pokazy są dodatkiem do imprez skierowanych do kobiet, np. z okazji dnia kobiet czy walentynek.
Jedno jest pewne - tam gdzie są suknie, tam i pojawią się przyszłe panny młode. Dlatego pokazy są jedną z najczęstszych imprez barterowych.
Główną rolę w pokazach sukni ślubnych odgrywają:
- salony sukni ślubnych,
- makijażyści i fryzjerzy,
- salony kosmetyczne,
- floryści,
- firmy produkujące dodatki do stroju panny młodej,
- salony z bielizną ślubną,
- salony z obuwiem ślubnym,
- jubilerzy.
Przy okazji pokazów bardzo często ustawia się także strefę, w której mogą wystawiać się firmy ślubne.
Tego typu imprezy ślubne organizują targi ślubne oraz lokale, by przyciągnąć potencjalne pary młode, galerie handlowe, a nawet - salony z sukniami, które mają możliwość w swoich wnętrzach urządzić pokazy. A wszystko po to, by właśnie przyciągnąć do siebie potencjalnych klientów i pokazać im swoje produkty czy usługi.
Współpraca z portalami, blogami i magazynami ślubnymi
Kolejnym rodzajem barteru może być współpraca polegająca na dostarczeniu produktu lub usługi, której potrzebuje np. portal ślubny.
Wiadomo, że portale potrzebują stale doskonałej jakości treści, zdjęć i filmów. Dlatego zdarza się, że dziennikarze szukają np. zdjęć z sesji narzeczeńskich, które idealnie pasują do artykułu o nietypowych plenerach przedślubnych. Barter polega na tym, że fotograf wysyła zdjęcia do portalu, a te są umieszczone w artykule z podpisem autora i podaną stroną www.
Podobnie zdarza się, że np. blog ślubny organizuje sesję zdjęciową i potrzebuje sukni. Wypożycza ją od salonu sukni ślubnej, która posiada akurat model boho, który wpisuje się w stylizacje takiej sesji.
Zasada ta dotyczy nie tylko dostarczania zdjęć, fragmentów filmów (teledysków ślubnych), które urozmaicają treści na portalach. Czasami dziennikarze proszą o wypowiedź w jakiejś sprawie, która będzie cytowana w artykule. I to też w jakimś stopniu jest barter. Bo za tą wypowiedzią, czyli dzieleniem się wiedzą, idzie korzyść w postaci pokazania się w mediach jako ekspert.
Istotne ustalenia przy współpracy barterowej
Barter może być świetną formą promocji, o ile strony zadbają o dobre przygotowanie i ustalenie szczegółów współpracy.
Istnieją umowy barterowe, które dokładnie określają nie tylko zakres działania, ale również kwotę, by obie strony miały pewność, że produkty czy usługi każdej ze stron są podobnej wartości.
Ustalenie zasad przy barterze powinno uwzględniać:
- datę i miejsce pracy,
- czas potrzebny na wykonanie pracy (np. sesja trwająca 5 godzin, zdjęcia z sesji przekazane w ciągu dwóch dni),
- rodzaj wykonywanej pracy (np. dostarczenie sukni) i szczegóły z tym związane (5 sukni ślubnych i 2 wieczorowe, koszty pralni po stronie salonu),
- szczegóły zlecenia,
- wartość usługi/produktu.
Barter jest kwestią dyskusyjną. Nie każdy uważa go za dobrą promocję. W niektórych przypadkach zarzuca się mu to, że nie da się tak zorganizować barteru, by każda ze stron włożyła tyle samo pracy, co inni.
Przeciwnicy barterów uznają je za sposób na wykorzystywanie innych, szczególnie przy organizacji imprez, w celu zapewnienia sobie lepszej reklamy niskim kosztem. Są też firmy, które mają złe doświadczenia przy ustalaniu szczegółów umowy barterowej.
Ale jak widać - barter ma się całkiem dobrze w naszej branży i znam osoby, które bardzo chętnie wchodzą we współprace barterowe, bo mają z nich doskonałe korzyści. Czy będzie tak w Twoim przypadku? Tego Ci właśnie życzę.