Pozycjonowanie - tajna broń w walce o klienta w sieci

17 czerwiec 2020
Maria Wawrzykowska

Czy wiesz, że algorytmy Google’a wykorzystują nawet kilkaset różnych czynników, by pokazać użytkownikom treści w wyszukiwarkach? Co to oznacza dla Ciebie? Jeśli jeszcze nie wiesz czym jest pozycjonowanie stron www i jakie są czynniki, które je wspierają - to właśnie nadszedł ten czas, by to zmienić!

Warto zapoznać się z informacjami, jak możesz pomóc swojej stronie w pozycjonowaniu. Pamiętaj - to właśnie w sieci szukają Cię Twoi klienci.  

Jeśli chcesz, by mogli Cię odnaleźć - warto zadbać o kilka czynników sprzyjających SEO. Nawet jeśli planujesz zlecić to firmie zewnętrznej, to dobrze jest wiedzieć na czym polega pozycjonowanie i jak sprawdzać efektywność działań takiej agencji. 

Pozycjonowanie - co to jest?

Pozycjonowanie stron www, czyli SEO (z ang. search engine optimization) to szereg działań, które mają zapewnić wyższą pozycję w wyszukiwarce organicznie, czyli bez płacenia za to Google’owi (w przeciwieństwie do kampanii Ad Words). 

Najbardziej pożądane są pierwsze pozycje od 1-10 na pierwszej stronie wyszukiwarki, bo to właśnie tam najchętniej szukają odpowiedzi na zadane pytania internauci. Powstał nawet kawał, który mówi o tym, gdzie najlepiej ukryć ciało, by nie zostało odnalezione? Właśnie na drugiej stronie wyszukiwarek. 

Wprawdzie nie jest tak, że tylko pierwsza strona się liczy, ale liczy się najbardziej. Warto pamiętać o tym, że użytkownicy w sieci są niecierpliwi i chcą jak najszybciej znaleźć odpowiedź na swoje pytanie. Jeśli szukają fotografa ślubnego z Krakowa, to zapewne napiszą do tych, którzy wyświetlą im się w pierwszej kolejności. Jednak jak sprawić, by Kowalski wpisując hasło „dekoracje ślubne Warszawa” trafił właśnie do nas?

Na czym polega pozycjonowanie?

Jak już wspomniałam wyżej, pozycjonowanie strony www w wyszukiwarce to działania w obrębie tej strony, które doprowadzają do tego, by naturalnie strona zaczęła pojawiać się na dane hasła, które wpisują internauci. Ważne, by te hasła, zwane słowami kluczowymi lub frazami, były zgodne z tym, co oferujemy. 

Aby nasza strona zaczęła pojawiać się wyżej, trzeba spełnić szereg czynników, które pomogą wynieść naszą stronę na wyższe pozycje. 

Od czego należy zacząć? Najlepiej od sprawdzenia czy Twoja strona ma szansę spodobać się algorytmom Google’a. Trzeba pamiętać, że to, na co zwraca uwagę algorytm jest ogólnie tajemnicą i jedynie część z tych informacji jest powszechnie znana. Skąd? Np. Dzięki analizom firm pozycjonujących, które wiedzą jak działać, by spodobać się robotom Google’a. 

Warto tu wspomnieć, że roboty Google’a mają za zadanie sprawdzać treści w internecie po to, by jak najlepiej dopasować się do internautów. Dlatego wszelkie działania dotyczące zmian na stronie powinny polegać na szukaniu jak najlepszych rozwiązań właśnie dla użytkownika.

Od czego zacząć pozycjonowanie strony?

Co zatem powinno się zrobić, by strona spodobała się i robotom Google’a i użytkownikom?

Audyt SEO - to pierwszy krok, by poprawić pozycję Twojej strony w wyszukiwarkach. To jak pierwsza wizyta u lekarza, by ocenić ogólny stan zdrowia i wykonać niezbędne badania, by sprawdzić swoją kondycję. Audyt SEO to przegląd strony w oparciu o to, co powinna zawierać lub czego nie powinna zawierać, by spodobać się robotom Google’a, a w rezultacie i internautom.

Co może wykazać audyt?

  • czy strona jest widoczna w wyszukiwarkach?,
  • na jakie frazy jest pozycjonowana?,
  • jak szybko ładuje się strona?
  • czy strona jest czytelna?
  • co na stronie wymaga poprawy?

 

Jak przeprowadzić audyt SEO?

Najlepiej jest zlecić to firmie zewnętrznej, która pomoże określić nam problemy i zaproponować rozwiązania.

Można także samemu wykonać podstawowy audyt, używając do tego odpowiednich stron, np. SEOptimer.

Optymalizacja na stronie www 

Po wykonanym audycie czas na wprowadzenie zmian, które pomogą w polepszeniu jej widoczności w sieci. Część z nich można wykonać samemu, jak np. poprawa tekstów na stronie, dodanie nagłówków, odpowiednie przygotowanie zdjęć na stronie, etc. Są jednak i takie działania, które wymagają zmian w kodzie strony i tu trzeba je zlecić informatykom, o ile nie ma się doświadczenia w kodowaniu strony. 

Jak można przeprowadzić optymalizację? Wystarczy zrobić audyt strony np. za pomocą podanego wyżej linku. 

Warto sprawdzić co jesteśmy w stanie zrobić samemu i próbować wdrożyć te działania, np.:

  • dodanie tekstów do strony zgodnych z zasadami SEO,
  • wykasowanie starych, nieaktualnych treści,
  • wykupienie certyfikatu ssl,
  • odpowiednie przygotowanie zdjęć na stronę,
  • i inne działania, które uzyskamy w audycie SEO. 

 

Działania w sieci 

Jednym z czynników, które decydują o tym czy nasza strona jest widoczna dla robotów Google’a, jest polecanie naszej strony przez inne strony. Jest to tzw. linkowanie zewnętrzne. 

Pozyskiwanie linków od witryn zaufanych pomaga naszej stronie wybić się na wyższe pozycje. 

Jeśli linkują nas strony, szczególnie z podobnej tematyki jak nasza i do tego wiarygodne, roboty widzą to jako działanie na naszą korzyść. Skoro strona zaufana odsyła do naszej strony, to znaczy że jest warta odwiedzin. 

Jak można pozyskać linki? 

  • Polecam znaleźć blog z branży ślubnej, który opublikuje nasz artykuł i podlinkuje naszą stronę.
  • Można wysyłać do portali czy ślubnych blogów zdjęcia czy filmy swojego autorstwa, które będą powiązane tematycznie z publikowanymi tam artykułami (niekoniecznie muszą to być artykuły naszego autorstwa). 
  • Dobrą formą wymiany linków jest zaproszenie innych firm do udzielania wywiadów publikowanych na naszym blogu, a idealnie, gdy samemu udzielamy takich wywiadów dla innych.
  • Warto brać udział w różnych konkursach, szczególnie, gdy do wygrania jest publikacja np. naszych zdjęć wraz z podlinkowaniem do strony.
  • Można zostać partnerem wydarzenia, sponsorem imprezy czy prelegentem szczególnie, gdy idzie za tym właśnie podlinkowanie naszej strony. 


Ważne, by pozyskiwać linki ze stron wiarygodnych, najlepiej powiązanych z naszą branżą. 

Pozycjonowanie nie jest łatwe. Trzeba dbać o wiele czynników, by algorytmy Google’a zauważyły stronę przy jednoczesnym uważaniu na to, by nie przedobrzyć. 

Niestety, nieumiejętne pozycjonowanie może przynieść nam więcej szkód, niż pożytku. Jeśli nie czujesz się na siłach lepiej powierzyć je firmom zewnętrznym. Warto jednak mieć świadomość, że pozycjonowanie to nadal jeden z wielu sposobów na pozyskanie klientów w firmie i nie wolno lekceważyć SEO.

Życzę powodzenia!

Średnia

0.0

Oceń mój artykuł

Zobacz także

21 sierpień 2019
05 grudzień 2018

Komentarze