Instastory - co zrobić, by się przełamać?

04 listopad 2020
Maria Wawrzykowska

Jeśli masz już konto na Instagramie to pewnie wiesz, że aplikacja ta pozwala tworzyć relacje, czyli Instastory. 


Instastory - co to takiego?

Instastory to jedno z narzędzi, które pozwala być w stałym kontakcie z followersami, czyli osobami, które nas obserwują na Instagramie.

To krótkie relacje foto lub wideo, które są na naszym profilu dostępne przez 24 h. Potem znikają, jeśli nie dodamy ich do wydarzeń. Jeżeli chcemy zatrzymać relacje, które są dla nas ciekawe, możemy pogrupować je pod względem treści i wtedy stanowią część naszego profilu.

Instastory to świetny sposób, by pokazać nasze produkty i usługi, zaciekawić tym, czym się zajmujemy a przede wszystkim - dać się poznać. Jest to istotne szczególnie w mikroprzedsiębiorstwach, bo wzbudza zaufanie wśród potencjalnych klientów. Ale nie tylko.

Zalet posiadania i prowadzenia aktywnego konta na Instagramie, a w tym - pokazywanie się na Insastory jest wiele. Ale nie wszyscy potrafią wykorzystać ten potencjał. 

Dlaczego mamy problem z mówieniem do kamery?

Głównym problemem z Instastory jest to, że najlepsze rezultaty osiąga się wtedy, gdy zaczyna pojawiać się w nich człowiek. Nic tak nie podbija statystyk jak relacja wideo, w której pojawia się osoba, która w dodatku coś opowiada. Wiem, że nie jest to łatwe. Dlaczego tak się dzieje?

Zauważam, że młodsze pokolenia mają mniejszy opór przed wystąpieniami przed kamerką w telefonie. Szczególnie te osoby, które niemalże urodziły się z telefonem w ręku. Dla nich naturalne jest robienie selfie i tworzenie filmików. 

Jest też duża grupa osób, które boją się wystąpień z wielu powodów. Kiedy pytam przedsiębiorców dlaczego nie chcą występować przed kamerką niemalże zawsze dostaję zestaw tych samych odpowiedzi:

  • „boję się ośmieszenia”, 
  • „prowadzę poważną firmę, nie przystoi mi wygłupiać się jak nastolatek”, 
  • „nie lubię swojego głosu”, 
  • „nie podobam się sobie na zdjęciach, a co dopiero na filmie”. 


Wspólny mianownik to strach przed oceną i niewiara we własne możliwości.

Dlatego tym osobom zalecam zawsze, by cokolwiek robili w sieci było spójne z nimi samymi.

Jeśli ktoś uważa, że jego firma nie powinna się wygłupiać - niech nie robi śmiesznych relacji, ale takie, które pokazują pracę z należytą jej powagą. Media społecznościowe nie zakładają, byśmy z siebie robili błaznów. Media społecznościowe mają pokazać nas i naszą firmę. Więc cała strategia, także ta związana z mediami społecznościowymi, musi być ze sobą spójna.

Jak przełamać się, by pokazać siebie na Instastory?

Ale co z osobami, które nie czują się dobrze przed kamerą?

Mam kilka sposobów, które pomogą w przygotowaniu się do tworzenia najlepszych relacji - bo zgodnych z samym sobą. 

Jak tworzyć relacje na Instagramie?

Rób selfie - tylko dla siebie

Poznasz swoje mocne i słabe strony. Zobaczysz jak trzymać aparat, by wyjść korzystniej (najlepiej robić selfie od góry, bo to lekko wyszczupla).

Zacznij zagrywać filmy dla siebie

Najpierw zrób plan co chcesz pokazać. Najlepiej, by nagrywać początkowo w warunkach, które nie będą krępować.

I najlepiej jeśli będziesz sam/sama w domu czy biurze, by nikt dodatkowo Cię nie stresował.

Zastanów się co chcesz powiedzieć

Chyba, że jesteś z tych osób, które wolą iść na żywioł - wtedy włączaj kamerę i nagrywaj. Pamiętaj, że nagrywasz to tylko dla siebie, więc nie będzie to nigdzie publikowane.

Ma to być tylko materiał, który pozwoli Ci przełamać się. A potem będzie służył do dalszych weryfikacji, byś wiedziała/wiedział co poprawić. 

Zaplanuj miejsce i gadżety

W zależności o czym będziesz opowiadać, dobrze jest wybrać odpowiednie miejsce do tego.

Znajdź ładną ścianę w biurze, przygotuj kubek z kawą w pracowni, zrób manicure przed nagrywaniem filmów, w których Twoje ręce będą pokazywać produkty. Zadbaj o estetykę. 

Obejrzyj film czy zdjęcie i oceń je 

Czy światło jest korzystne? Czy dobrze nagrał się dźwięk? Czy widać, że jesteś skrępowana/skrępowany?

Popatrz krytycznym okiem co warto poprawić. A teraz zastanów się co wyszło dobrze? Zawsze są jakieś pozytywne strony - znajdź je. 

Sprawdź, gdzie powinno się patrzeć

Zdjęcie czy nagranie wyjdzie naturalniej, jeśli znajdziesz ten punkt.

Sprawdź filtry kolorystyczne

One nadadzą relacji ładnego koloru. Na Instastory jest duży wybór filtrów. Może któryś będzie Twoim ulubionym? 

Poznaj filtry upiększające 

Jest ich kilka i bardzo chętnie korzystają z nich instagramerki. Włącz kamerkę i zobacz co potrafią „subtle”, „golden hour” czy „golden glitter”. 

Znajdziesz je po wejściu na Instagram i naciśnięciu logo małego aparatu w lewym górnym rogu. Następnie wejdź w logo buźki z gwizdkami, które pokaże Ci się jak włączy się aparat (na dole, po prawej strony, zaraz oboj dużego koła służącego do robienia zdjęć). 

Urozmaicaj relacje 

Zobacz jakie ma możliwości Instastory - zastanów się jak możesz wykorzystać do relacji „boomerang”, „super-zoom”, „wyostrzenie”, „przewinięcie do tyłu”. 

Znajdziesz to od razu jak włączysz aparat na Instagramie. 

Wrzuć swoją pierwszą pełną relację 

Niech to będzie film, gdzie będziesz opowiadać o swoich produktach, a jedynie ręce pokazujące prdukty będą aktorem pierwszoplanowym.

A jeśli już czujesz się pewnie - wrzuć relację, gdzie będziesz mówić do swoich followersów. A potem idź do statystyk i zobacz jakie tam się cuda dzieją. 

Zacznij nagrywać regularnie 

Pokazuj jak pracujesz, zabieraj swoich followersów do biura, pokaż pracownię, zaprezentuj produkt, zabierz ich na wesele i pokaż kulisy. Zapytaj co chcą oglądać i podążaj za ich odpowiedziami.

Stwórz własne miejsce w sieci, ze swoimi zasadami. Pokazuj to, co uważasz za słuszne i mów o tym, co uważasz za warte uwagi fanów. 

 

Powodzenia!

Średnia

0.0

Oceń mój artykuł

Zobacz także

21 sierpień 2019
25 grudzień 2019

Komentarze