Gdzie można znaleźć klienta? Kilka sposobów, które powinieneś sprawdzić!

29 maj 2019
Maria Wawrzykowska

Bardzo często na początku działalności działa się po omacku. Bada się rynek i szuka się swojego na nim miejsca. Ale jak znaleźć klientów i jakimi sposobami ich szukać? 

Od czego zacząć poszukiwania klienta?

Podstawą są działania w sieci. To tam najczęściej znajduje się klient dla branży ślubnej. Klient docelowy, czyli ten, którego szukamy w sieci to głównie kobieta między 24-35 rokiem życia. I to właśnie ta grupa szuka informacji w internecie. Dlatego to właśnie wszelkie działania zmierzające do szukania klienta powinny odbywać się w oparciu o grupę docelową. Ale jak ją określić?

Grupa docelowa

Czy wystarczy dowiedzieć się ile ma lat nasz klient, by już coś o nim wiedzieć? Absolutnie nie. Podstawą do znajdowania klientów jest wiedza o tym, kim oni są. 

Zatem, kim są Twoi klienci? Zastanów się i odpowiedz na poniższe pytania:

  • Wiek,
  • Miejsce zamieszkania (duże miasta czy mniejsze miejscowości),
  • Wykształcenie (średnie, wyższe)
  • Zawód (architekt, lekarz, prawnik, etc.)
  • Zainteresowania (ślub i wesele, dekoracje, architektura wnętrz, fotografia, moda etc.)
  • Status związku (narzeczeni, rozwiedzeni, wdowcy)

To są podstawy, ale do określenia grupy docelowej potrzeba więcej informacji:

  • Jakie mają problemy? (np. brak czasu na organizację ślubu, mieszka za granicą i nie ma kogoś, kto na miejscu zorganizuje ślub, ma wizję dotyczącą wesela, ale nie potrafi wcielić jej w życie, etc. - to mogą być obawy klienta agencji ślubnej)
  • Jakie mają obawy? (np. nie umie pozować - jak może pomóc fotograf czy kamerzysta?, ma nietypową figurę - jak dopasuje suknię czy garnitur?)
  • Gdzie szukają informacji? Czy wchodzi na grupy ślubne, czy raczej wpisuje zapytanie w wyszukiwarkę? Czy szuka w mediach społecznościowych czy chodzi na targi ślubne?
  • Jakich informacji szukają? 

 

Dzięki dokładnemu przeanalizowaniu swojej grupy docelowej o wiele łatwiej jest działać w sieci. Wiemy do kogo mówimy i na jakie potrzeby odpowiadamy naszym klientom. 

Dlatego wszelkie działania powinny rozpocząć się właśnie od odpowiedzi - jakich klientów szukam? A potem - gdzie ich znajdę?

Gdzie szukać klienta?

Wiemy już, że internet to jest to miejsce, gdzie szukamy klienta. Ale jak go tam znaleźć? Jak do niego dotrzeć? Jakimi kanałami? Poniżej wymieniam kilka sposobów:

Media społecznościowe

Dzisiaj nikogo już nie dziwi, że klientów szuka się w mediach społecznościowych. Jest to jedna z najskuteczniejszych metod pozyskania konkretnych klientów. Szczególnie reklama na Facebooku i Instagramie jest w stanie dotrzeć dokładnie do grup docelowych, które określimy. Dlatego każdemu, kto ma firmę, przyda się wiedza na temat działania w mediach społecznościowych. 

Warto założyć profile na Facebooku czy Instagramie i czynnie brać udział w prezentowaniu właśnie tam swoich usług i produktów. Trzeba to robić w umiejętny sposób, by klienta zaciekawiać treścią, a nie zarzucać ogłoszeniami. Możliwości jest wiele - od formatów wpisów (zdjęcia, grafiki, wideo) po tematykę (porady, relacje, inspiracje).

Przykład:

Zachęcam także, by zacząć działać na YouTubie. Ten kanał stanowi nie tylko idealne miejsce do prezentacji swoich filmów ślubnych (można to robić również na Vimeo). YouTube daje też ogromne możliwości działania jako ekspert. Mało jest jeszcze vlogów o tematyce ślubnej. Może warto stworzyć ciekawe dla odbiorcy treści dotyczące ślubu i wesela? Takie działania dodatkowo ukazują nas jako eksperta i dobrze wpływają na pozycjonowanie strony.

Strona www i blog

Nikogo nie trzeba przekonywać, że posiadanie strony www i bloga to podstawa w działaniach w sieci. Bez tego trudno jest zaistnieć. Znam wyjątki, ale to tylko potwierdza regułę, że od każdej reguły jest wyjątek ;). 

Strona powinna być tworzona w oparciu o najnowsze techniczne wytyczne (responsywność, szybkość ładowania), lecz to treści na niej zawarte są najistotniejsze. To dzięki nim w połączeniu z grafiką strony docieramy do grup docelowych, do których chcemy docierać.

Przykład:

Uwielbiasz wesela industrialne. Jesteś fanem nietypowych zleceń, przełamywania schematów. I do takich klientów chcesz trafić. Warto zadbać, by wizualny aspekt strony, jak i treści na niej zawarte pasowały do zainteresowanych danym stylem klientów. Dlaczego? Jeśli zrobisz różową stronę (bo przecież różowy to kolor ślubny) to czy wykorzystując schematyczność dotrzesz do tych, którzy unikają schematów? Absolutnie nie. Dlatego stwórz witrynę w swoim stylu - wykorzystaj czerń, biel i miedziany kolor. Zrób zdjęcie profilowe do zakładki „o mnie” w starej fabryce. Ubierz się zgodnie ze swoją estetyką i bądź sobą. To jedyny słuszny sposób. Także w sposobie komunikacji na stronie. Nie lubisz nikomu „paniować”? Pisz swoim bezpośrednim stylem. Dzięki temu masz szansę, że dotrzesz w końcu do swojego wymarzonego klienta.

Pozycjonowanie

Zastanów się co robisz, gdy potrzebujesz znaleźć jakąś informacje? Wchodzisz zapewne do sieci i tam szukasz odpowiedzi na swoje zapytanie. Dokładnie tak samo działają klienci. I dlatego koniecznie trzeba zadbać o dobrą pozycję w wyszukiwarkach.

Przykład:

Jak to zrobić? Są dwa sposoby - próbować samemu (opcja tańsza, ale czasochłonna) i droższa - zlecić to firmom zajmującym się pozycjonowaniem. Uwierz, że inwestycja w pozycjonowanie opłaci się. Klient znajdzie Cię w sieci. 

 

Jeśli jednak początkowo chcesz zająć się sam pozycjonowaniem to musisz wiedzieć, że czeka Cię długa i żmudna praca. Na wzrost pozycji w wyszukiwarce ma wpływ mnóstwo czynników, które dodatkowo zmieniają się wraz z algorytmami. A te - także lubią się zmieniać. Dlatego trzeba być na bieżąco z wiadomościami dotyczącymi pozycjonowania i statystykami, za którymi kryją się wyniki Twoich działań. 

Co można zrobić, by wpłynąć na pozycjonowanie swojej strony? To kilka sposobów:

  • strona www responsywna (czyli dopasowana do urządzeń mobilnych), 
  • Strona czytelna, przejrzysta, szybko wczytująca się,
  • Treści na stronie odpowiednio napisane, ciekawe, wyczerpujące temat, nie za krótkie (minimum 2500 zzs), z frazami kluczowymi,
  • Odpowiednio dobrane frazy kluczowe i umieszczone w konkretnych miejscach (np. Fotograf ślubny Warszawa, salon sukni ślubnych Katowice),
  • Zdjęcia na stronie w rozdzielczości umożliwiającej szybkie wczytywanie się strony,
  • Strona bezpieczna (certyfikat ssl),
  • Blog na stronie z poradami, które zawierają frazy kluczowe poszukiwane przez klienta docelowego (np. jak się przygotować na wizytę w salonie sukni ślubnych, Co to jest ślub humanistyczny?, Jak zorganizować ślub w plenerze?, etc.),
  • Strony z naszej dziedziny, o wysokiej pozycji, które linkują naszą stronę, 
  • Linki wewnętrzne (np. na blogu opisujemy ślub plenerowy pary, której robiliśmy też sesję narzeczeńską. W obu wpisach należy wkleić te linki - przy ślubie link do sesji, przy sesji - do ślubu). 

 

Oczywiście to tylko absolutna podstawa, która może pomóc w uzyskaniu wyższej pozycji w wyszukiwarce. Praca nad wskoczeniem na konkretną pozycję to długa droga, z wieloma drogowskazami. Warto poznać je wszystkie, jeśli chce się zająć samemu pozycjonowaniem. Najlepiej jest skorzystać ze szkolenia w tym zakresie.

Google AdWords

O ile na wyniki pozycjonowania czeka się miesiącami, tak na wyniki w kampaniach AdWords nie potrzeba aż tyle czasu. W zasadzie dobrze dobrana kampania potrafi przynieść rezultaty z dnia na dzień. Dlatego dobrze jest się wspomagać tego typu działaniami. 

AdWords to nic innego jak płatna kampania oparta na zasadzie płatności za kliknięcie. Znana jest głównie z kampanii w wyszukiwarce Google jako linki sponsorowane (te, które pojawiają się nam na samej górze). Jednak jest to kampania oparta na reklamach tekstowych, graficznych i wideo nie tylko w wyszukiwarce, ale także na stronach partnerów Google’a, na YouTubie czy na poczcie Gmail. 

AdWords wykorzystuje się przy konkretnych kampaniach - określa się cel i budżet. Dzięki dokładnym statystykom jesteśmy w stanie zmierzyć efektywność. A co najważniejsze - sami ustalamy kwotę za kliknięcie. Dzięki temu kontrolujemy koszty. 

Ten sposób z pewnością wspomoże na samym początku w skierowaniu ruchu na naszą stronę, zanim pojawi się  on w sposób organiczny z wyszukiwarki. 

Dobrze przemyślane działania, od wyznaczenia swojego klienta docelowego do znalezienia go w sieci są podstawą działania w internecie. Dzisiejszy przedsiębiorca ma z jednej strony utrudnienie wynikające z licznej konkurencji, a z drugiej strony - ułatwienie, bo dysponuje wieloma ścieżkami, które są w stanie doprowadzić go do klienta. Musi jedynie znaleźć odpowiednie metody, by tymi ścieżkami dotrzeć do swojego wymarzonego klienta. 

Średnia

5.0

Oceń mój artykuł

Zobacz także

19 sierpień 2020
18 wrzesień 2019

Komentarze

Nie No super, tylko Jak juz okreslilem grupe docelowa to co dalej. Jest Taka Jak w artykule. Sprzedaje zaproszenia slubne. Porady sa niestety tylko do momentu ze trzeba ja okreslic. To wiadomo. Wiadomo tez, ze social Media ma moc, Ale nietuzinkowe texty czy fotki ma kazdy i tragfaja do kazdego kto chce sie pobrac.wiadomo tez ze na www nie wstawie widoku koparki j budowy Jak sprzedaje zaproszenia. Hmm, czyzby to byla cala logiczna magia grupy docelowej? Pozdrawiam Dominik
~Dominik 20 luty 2021 01:00 odpowiedz