Prowadzisz firmę? Sprawdź, jak się nie wypalić

08 styczeń 2020
Maria Wawrzykowska

Prowadzenie własnej firmy to często mnóstwo obowiązków, walka z czasem, stres. Im mniejsza firma, tym więcej obowiązków spoczywa na jednej osobie.

Jak sprawić, by bycie na swoim nie skończyło się frustracją? 

Własna działalność - nie dla każdego

Pamiętam jak jakiś czas temu rozmawiałam z właścicielem jednoosobowej działalności gospodarczej. Porzucił on ciepłą posadkę w urzędzie na rzecz bycia fotografem ślubnym. Początki wspomina jako dramat. Większość czasu spędzał na zadaniach związanych z prowadzeniem działalności, wdrażaniem się w ustawy, szukaniem informacji o podatkach, a gdzieś na szarym końcu były sprawy związane z fotografią. Minęły lata zanim wszystko to sobie poukładał na tyle, że dziś ma więcej czasu dla samej fotografii. 

Istnieje przekonanie, że jak jesteś na własnej działalności to jesteś wolnym człowiekiem. Nie ma nic bardziej mylnego. Znam wielu przedsiębiorców którzy polegli prowadząc swoje działalności właśnie dlatego, że nie potrafili się odnaleźć. 

Jedni zbyt pochłonięci byciem prezesem jednoosobowej działalności, nie odnajdowali się w wielozadaniowości, która stoi przed przedsiębiorcą. A inni - tak rzucali się w wir pracy, że kończyło to się dla nich zawrotami głowy.

Co zrobić, by nie zwariować?

Jeśli ktoś pracował na etacie, przejście na własną działalność będzie oznaczać lekki szok związany z tym, że co miesiąc nie wpływa pensja na konto, a praca nie kończy się wraz z zamknięciem laptopa. Trzeba nauczyć się żyć na nowo. Początkowo pomaga w tym euforia, która może skończyć się wraz z nadejściem płacenia wyższych składek na ZUS. 

Istnieje także druga strona medalu - praca dla siebie wymaga solidności, dobrej organizacji pracy, umiejętności znalezienia czasu dla siebie, bez pracy. 

Praca dla siebie to przede wszystkim praca nad sobą!

Co zrobić, by nie wpaść w marazm, by praca nadal dawała Ci satysfakcję? Jak nie wpaść w rutynę? Jak nauczyć się odpuszczać? 

Kilka lat temu pracowałam tak wiele, że praca, którą uwielbiałam i która dawała mi mnóstwo satysfakcji, w pewnym momencie przestała mnie cieszyć. Do tego doszły problemy ze zdrowiem i wiele jeszcze innych konsekwencji tego, że w pewnym momencie nie potrafiłam zadbać o work-life-balance.

Teraz, mając swoją firmę nie wyobrażam sobie, by nie zadbać o podstawowe zasady - by mieć czas na pracę, na rozwój, na odpoczynek, rodzinę i przyjaciół. Jeśli jednego dnia pracuję 16 godzin, następnego staram się pracować o wiele krócej. Dzięki kilku zasadom zyskałam czas, radość z tego co robię i zdrowie. 

Zasady, które warto wprowadzić w życie

Naucz się oddelegowywać zadania

Na początku musisz wszystko lub prawie wszystko robić samemu. Pamiętaj jednak, że nie powinno to tak wyglądać. Im więcej pracujesz, tym rzadziej odpoczywasz. Twój czas jest cenny, czasem lepiej oddać komuś obowiązki, niż dźwigać na swoich barkach za dużo.

Zatrudnij księgową, wynajmij copywritera, znajdź agencję pozycjonującą, wirtualną asystentkę, etc. Twój czas jest cenny. Zamiast siedzieć w skomplikowanych obliczeniach zleć to księgowej. Ten czas przeznacz na pracę, na której znasz się najlepiej. 

Znajdź czas na rozwój 

Im więcej robisz dla siebie, tym więcej korzyści z tego czerpiesz. Idź na kurs, weź udział w szkoleniu, przeczytaj książkę, naucz się czegoś nowego. Może wiedza i nowe umiejętności pozwolą Ci na nowo spojrzeć na to co robisz.

Natchną się do stworzenia nowej oferty, znajdziesz niszę na rynku. Albo po prostu będziesz mieć czas tylko dla siebie. Wszystko to tylko z korzyścią dla Twojego rozwoju. 

Naucz się odpoczywać

Wielu przedsiębiorców uważa, że im więcej pracują, tym mają lepsze wyniki. Absolutnie tak nie jest.

Praca ma być efektywna, a nie da się uzyskać tego pracując po 16 godzin dziennie. 

Wysypiaj się

Sen jest bardzo ważny dla funkcjonowania organizmu.

Jeśli za mało śpimy - możemy doprowadzić się nawet np. do depresji. 

Uprawiaj sport, zmień dietę, zacznij dbać o siebie 

Wystarczą metody małych kroczków. Nie każę Ci od razu kupować karnetu na siłownie i zamawiać diety pudełkowej. Poszukaj aktywności fizycznej, która sprawi Ci radość. Znajdź jedzenie, które będzie Ci smakować i do tego będzie zdrowe.

Uwierz, da się to zrobić. Nie w miesiąc, ale sukcesywnie wprowadzanie zdrowych nawyków pozwoli Ci przyzwyczajać się do nowej jakości życia. 

Znajdź sposób na relaks

Zastanów się co Cię odpręża i rób to. Dla jednych jest to czytanie książki a inni wybiorą wycieczkę za miasto. Poznałam kiedyś właściciela dużej firmy, który jak tylko miał problemy w pracy - biegał.

Powiedział mi, że odkąd po trudnym dniu w pracy wieczorem wybiega ten stres, do domu wraca zmęczony bieganiem, ale z przewietrzoną głową. 

Naucz się wypoczywać 

Nie każdy potrafi wypoczywać. Leżenie na kanapie z telefonem w ręce nie zalicza się do formy odpoczynku. Szczególnie, gdy przeglądasz w wolnej dla siebie chwili firmową pocztę.

Jeśli masz przerwę, dzień wolny, urlop - zostaw sprawy firmowe za sobą.

Znajdź w swojej pracy to co lubisz

Nie da się lubić wszystkiego, ale z pewnością w tym co robisz są takie sprawy, które robisz z przyjemnością. Pielęgnuj te uczucia.

Staraj się, by właśnie to napędzało Cię do całej pracy. 

Pamiętaj, by znaleźć czas dla bliskich 

Relacje z bliski Ci osobami są niezwykle ważne w zachowaniu zasady work-life-balance. Czas spędzony z rodziną czy przyjaciółmi potrafi nastroić pozytywnie i ładuje nam baterie.

Nie zaniedbuj tej sfery życia!

 

Życzę Ci, by Twoja praca dawała Ci satysfakcję jak najdłużej! A jeśli coś zacznie szwankować - wiesz już co należy robić!

Średnia

0.0

Oceń mój artykuł

Zobacz także

25 grudzień 2019

Komentarze