Kiedy dawać rabaty? Jakie rabaty będą dobre dla firmy? Czy zawsze opłaca się dać rabat?

18 wrzesień 2019
Maria Wawrzykowska

Rabaty - jedni je kochają, inni twierdzą, że kojarzą się z obniżaniem jakości. Jeśli jeszcze nie wiesz, po której stronie jesteś, zapraszam do lektury.

Dowiesz się, co może dać Twojej firmie rabat i jak sprawić, by nie wpłynął on na jej rentowność. 

Rabat - czy stać mnie na upust?

Jest kilka kwestii, które należy omówić i obliczyć, zanim na naszej stronie opublikujemy informację, że właśnie ruszyła promocja w naszej firmie. 

Cel rabatu - po co go dajesz?

Czy chcesz w ten sposób pozbyć się towaru? Czy może pragniesz zyskać nowych klientów? A może wchodzisz na rynek i z tej okazji chcesz zachęcić klientów do skorzystania z Twoich usług? Określenie celu dawania rabatu to podstawa przy planowaniu strategii w firmie.

Wydaje Ci się, że to najlepszy pomysł, by zainteresować klientów Twoją marką? Przeanalizuj to. Nie zawsze cel rabatu to zysk. Czasami, gdy chcesz się pozbyć dawno zalegającego Ci w magazynie towaru - warto zrobić wielką wyprzedaż. Nie zarobisz, ale i nie stracisz.

Dlatego tak ważne jest określenie celu rabatu - bo jeżeli to ma być zysk - to musisz wykonać kolejny krok.

Ile to kosztuje? - Oblicz dokładnie, czy opłaca Ci się dać rabat

Czy w przypadku, gdy zdobędziesz dzięki niemu wielu nowych klientów, to Twoje zyski będą szły w górę? Czy może stracisz, bo koszty stałe i tak będą wysokie, pracy więcej, a zysk będzie mniejszy. Może się też okazać, że sprzedaż mocno Cię zaskoczy i nie nadążysz za zleceniami. Wtedy zamiast zyskać - stracisz. Bo okaże się, że nie masz takich mocy przerobowych. I będzie trzeba zatrudnić kogoś do pomocy. Albo sprzedasz 20 sesji jednego dnia i nic nie będzie szło zgodnie z planem. Sesje przesuną się, a klienci - niezadowoleni będą czekać na swoją kolej. A potem zamiast romantycznych póz - będą stroić miny.

Oczywiście ten przerysowany obraz ma uzmysłowić Ci, że czasem coś, co ma przynieść korzyść, odniesie odwrotny skutek od zamierzonego. A ty zamiast cieszyć się z nowych klientów - będziesz mieć nowych internetowych hejterów.

Dlatego zanim ogłosisz rabat 50% na makijaże próbne - oblicz, czy Cię na to stać. 

Koszty - oblicz ile będzie kosztować Cię przygotowanie kampanii

Zobacz, gdzie czyhają koszty: zaprojektowanie przez grafika bonów, ulotek czy plakatów, koszty wydruków; informatyk, który przygotuje pop-up na stronie; koszty reklamy na Facebooku i Instagramie, etc.

W zależności czy dajesz informację na stronie, czy może robisz kampanię w mediach społecznościowych - to gdzie i w jakiej formie dasz informacje ma znaczenie w ogólnym kosztorysie kampanii. 

Czas - czyli kiedy chcesz dać rabat

Rabatów można udzielać z okazji walentynek, dnia kobiet, dnia matki, dnia dziecka, dnia fotografa, czarnego piątku czy świąt. Jest wiele takich sytuacji w roku, kiedy prawie wszystkie firmy tworzą promocje.

Zastanów się nad sezonowością swoich rabatów i dopasuj je do strategii firmy. 

Sytuacje godne rabatu

Czasami są sytuacje, w których możesz zastanowić się nad dawaniem rabatu.

Może to być upust z okazji rocznicy firmy albo rabat przy okazji wystawiania się na targach. 

Komu dajesz rabat

Który klient otrzyma od Ciebie zniżkę? Czy dasz go nowym klientom? A może rabat ma zachęcić do powrotu tych, którzy już kiedyś skorzystali z Twoich usług lub kupili u Ciebie produkt? Jeśli znasz swój cel, dlaczego dajesz rabat dla klientów, to ułatwi Ci to odpowiedź komu go dać.

Zastanów się, jak możesz powrócić z ofertą do klientów, którzy dawno temu kupili u Ciebie suknię. Może masz w swoim salonie takie wieczorowe albo posiadasz akcesoria na chrzest i warto poinformować o tym swoje klientki? Albo zmieniłaś/zmieniłeś strategię firmy i poszerzasz ofertę - warto nie tylko o tym poinformować, ale dać czasowy rabat na nowy produkt czy usługę. 

Kiedy dajesz rabat?

Czy za pierwsze zakupy, przy podpisaniu umowy czy rabat za lojalność, gdy klient już kilka razy coś u Ciebie zamówił? 

Wybierz jedną z opcji i postaraj się jej trzymać.

Rodzaje rabatów 

Rabat nie zawsze oznacza zejście z ceny. Dla klienta rabat to dodatkowa korzyść, dlatego możesz procenty zamienić na gratisy.

Jeśli sprzedajesz suknie ślubne - daj w gratisie welon. Przy sprzedaży zaproszeń ślubnych - daj wysyłkę gratis. Oddając klientowi zdjęcia ślubne - wręcz bon zniżkowy na reportaż z chrzcin. 

Gdzie zamieścić informacje o rabatach?

To, gdzie będziesz informować o rabatach, zależne jest od tego czym się zajmujesz. Inaczej o promocji informować będzie sklep z sukniami czy kwiaciarnia, a inaczej studio filmowe, fotograf pracujący w domu lub sklep internetowy.

Wypisałam kilka możliwości dotarcia do klientów. Wybierz ten, który pasuje do Twojej działalności:

  • Media społecznościowe,
  • newsletter,
  • strona www - pop up,
  • kampanie Ad Words i remarketing,
  • ulotki i plakaty,
  • bony podarunkowe.

 

Rabat może stać się dobrym sposobem na pozyskanie nowych klientów; to dobra strategia na utrzymanie obecnych. A także sposób dotarcia i zachęcania tych, którzy dawno nas nie odwiedzali. 

Jedno jest pewne - w każdym przypadku warto bardzo dokładnie przemyśleć całą strategię związaną ze zniżkami. Dzięki temu dowiesz się, czy stać Cię na to, by dać klientowi upust. 

Średnia

0.0

Oceń mój artykuł

Zobacz także

Komentarze