3 pomysły na to, jak stworzyć portfolio, gdy dopiero zaczynasz

06 listopad 2018
Maria Wawrzykowska

Masz firmę lub pomysł na nią, ale nie wiesz jak ruszyć, bo brak Ci doświadczenia i portfolio? Zobacz jak sobie radzić na samym początku i jak zdobyć pierwsze zlecenia, by mieć co zaprezentować w ofercie.

Każdy kiedyś zaczynał. I każdy zadawał dokładnie to samo pytanie - co umieścić w portfolio? Skąd wziąć pierwsze zlecenia? I tu z pomocą przychodzi rodzina, znajomi, a dopiero potem nasza garstka fanów na Facebooku i branża ślubna.

Poniżej prezentuję 3 sposoby na zdobywanie zleceń, abyś miał czym się pochwalić na stronie!

Wejdź we współpracę z innymi

Jak w każdej branży, liczą się kontakty, ale zanim je sobie wyrobisz, musisz się nieźle nachodzić, naszukać, nadzwonić, by wydeptać swoje ścieżki do kariery.

Chodzenie na imprezy branżowe, targi, wydarzenia w Twojej okolicy pozwalają nie tylko znaleźć klientów, ale przede wszystkim - dać się poznać branży. Chociażby po to, aby wejść z nią we współpracę.

Jak nawiązać współpracę z kolegami po fachu?

  • wspólną sesję zdjęciową - to świetny pomysł na pokazanie swoich umiejętności dla wielu firm jednocześnie. Oczywiście, sesja odbywa się w barterze. Każdy daje swoje produkty, umiejętności i czas, a w zamian dostaje zdjęcia i film.
  • imprezę branżową - to kolejny pomysł, podobny do organizacji sesji. Kilka firm spotyka się ze sobą na imprezę, a ty możesz w ramach barteru coś na tej imprezie dać od siebie.


Ciasto, jeśli masz cukiernię. Oświetlenie, usługę fotografowania lub filmowania. Cokolwiek, co robisz, by móc się zaprezentować. Jeśli na imprezie odbywa się pokaz, a ty masz salon z garniturami lub sukniami ślubnymi - weź w nim udział. Oprócz materiału do portfolio zdobywasz kontakty, promujesz swoją firmę, a także masz ciekawy materiał do mediów społecznościowych.

Pomysłodawcą takiej imprezy możesz być też ty sam. Wtedy pokazujesz się jako organizator, co jest dobre np. dla zawodu wedding plannera czy dla właścicieli lokalu.

  • barter - czyli umowa barterowa, która polega na bezgotówkowej wymianie usług i produktów. To doskonały pomysł na działanie, szczególnie dla młodych firm w branży. Jesteś makijażystką i szukasz zleceń? Zapytaj w salonie sukni ślubnych o to, czy możesz w ramach gratisu urządzić pokaz makijażu. Zajmujesz się światłami na weselu? Zapytaj lokal czy nie robią dnia otwartego dla par młodych. Jeśli tak - zaproponuj, że za darmo go oświetlisz, by móc rozdawać na tej imprezie wizytówki. Para młoda zobaczy twój produkt w akcji, lokal będzie mieć dodatkową atrakcję, a Ty - potencjalnych klientów i materiał do pokazania (np. sala bez oświetlenia i z oświetleniem).


Gdzie możesz znaleźć ludzi do wspólnych projektów? Poszukaj w swojej okolicy ludzi z branży ślubnej, zgłoś się do konsultantów ślubnych, którzy mają doskonałe kontakty. Znajdź lokalne grupy biznesowe. A także - zapisz się do grup branżowych i biznesowych na Facebooku.

Przetestuj swoje usługi na rodzinie i znajomych

Na kim najlepiej testować? Na najbliższych.

Zaczynasz swoją przygodę ze stylizacją włosów? Rób fryzury na rodzinne uroczystości i fotografuj je do portfolio. Dekorujesz? Na urodzinach przyjaciółki pokaż dekoracje w stylu lat 50-tych. Pieczesz ciasta? Upiecz piękny tort na urodziny babci.

Wszyscy zaczynają od testowania na najbliższych. I Tobie też polecam.

Zorganizuj konkurs dla potencjalnych klientów

Ludzie kochają konkursy. Wykorzystaj to. Pomyśl, czego Ci brakuje w portfolio. Zdjęć z sesji rodzinnej? Wymyśl zadanie, a wygrana osoba dostanie od Ciebie kupon na jednorazową sesję rodzinną. Chcesz sfilmować podziękowania dla rodziców? Ogłoś konkurs.

Pamiętaj, że organizując go powinno się mieć bardzo dokładny regulamin. Kto jest w jury, opisane zasady przyznawania nagrody, jakie to są nagrody, etc. I ważne, by w regulaminie konkursu umieścić informację, że możesz nagrodę użyć do portfolio.

Warto też pamiętać, że w przypadku konkursu na Facebooku trzeba liczyć się z regulaminem tego portalu. I nie organizuj loterii - ta bowiem wymaga zezwoleń. Lepiej zatem wymyślić zadanie i za nie nagrodzić, niż wrzucać losy do szklanej kuli i wyciągnąć sobie problem.



Mam nadzieję, że zainspirowałam Cię do poszukiwania doskonałych sposobów zaprezentowania swoich usług czy produktów. Wedle zasady - każdy kiedyś zaczynał i któryś z klientów musiał być tym pierwszym. Powodzenia!

Średnia

3.3

Oceń mój artykuł

Zobacz także

08 styczeń 2019
10 luty 2019

Komentarze