Teksty na stronę internetową - 7 najczęstszych błędów
Pracujesz właśnie nad tekstami na swoją nową stronę internetową? Sprawdź, czy przypadkiem nie popełniasz kilku rażących błędów, które nie tylko sprawiają, że całość prezentuje się mało profesjonalnie, ale wręcz zniechęcają potencjalnych klientów.
Zbyt długie treści
Twoja strona - wizytówka Twojego biznesu - to nie miejsce na elaboraty. Nie rozpisuj się kwieciście na temat swojej działalności, ogranicz się wyłącznie do konkretów.
Napisz, jakie usługi oferujesz (i ewentualnie w jakich cenach), przedstaw pokrótce firmę (zespół, wartości, misję) i podaj informacje kontaktowe. Możesz także opisać zasady współpracy i wyróżniki marki na rynku. Ważne, by tekst był zwięzły.
Na dłuższe treści oczywiście też można sobie pozwolić - jednak jest to zadanie dla profesjonalnych copywriterów, którzy wiedzą, co robić i jakie triki zastosować, by odbiorca nie zasnął, a wręcz przeciwnie - skorzystał z przedstawionej oferty.
Brak formatowania
Dużym błędem jest pisanie jednolitym ciągiem. Brak akapitów, pogrubień, nagłówków, punktów i podpunktów sprawia, że tekstu nie chce się czytać i trudniej go zrozumieć.
Zadbaj więc o to, by treści na Twojej stronie były miłe dla oka. Powinny pozwolić odbiorcy na przeskanowanie ich wzrokiem - bez wnikliwego zapoznawania się z każdym słowem - i wyciągnięcie najważniejszych dla siebie informacji.
Chaos informacyjny
Treść należy podzielić na czytelne sekcje, a w każdej umieścić adekwatne informacje. Nie wprowadzaj chaosu, czyli:
- nie rozpisuj się na temat historii firmy w miejscu, w którym powinna być oferta;
- unikaj jak ognia zawiłych, branżowych sformułowań, które Twoim potencjalnym klientom nie mówią absolutnie nic;
- zrezygnuj z mglistych metafor i zapędów poetyckich - postaw na jasny przekaz.
Tekst naszpikowany frazesami
Bardzo często spotykam się ze sformułowaniami, które nie są w żaden sposób wyjaśnione, przez co pozostają puste i w zasadzie bez znaczenia, np.:
- wysoka jakość,
- profesjonalizm,
- rzetelność,
- młody, dynamiczny zespół,
- pasja.
Zamiast “wysokiej jakości materiały” lepiej napisać “przewiewna bawełna z domieszką supertrwałych włókien syntetycznych”; zamiast “Nasz cukiernik pracuje z pasją.” - “Nasz cukiernik, pan Jerzy, dekoruje torty jak artysta - ich zdobieniem zajmuje się także po godzinach pracy. To jego hobby!”
Brak skrótowej informacji o biznesie
Pamiętaj, że powinieneś umieć przedstawić swój biznes w maksymalnie dwóch zdaniach. To bardzo ważne w przypadku sekcji “O nas” oraz zajawki na stronie głównej.
Napisz jak najbardziej skrótowo, kim jesteś i czym zajmuje się firma. Niech potencjalny klient po wejściu na stronę od razu wie, z jakim biznesem ma do czynienia. Nie każ mu błądzić, bo tylko się sfrustruje i przejdzie do konkurencji.
Trudne do odnalezienia informacje kontaktowe
Czasem na stronie nie można się doszukać informacji kontaktowych. Pozostają zapisane drobnym drukiem w stopce strony lub gdzieś, gdzie użytkownik nie wpadłby na to, żeby ich szukać.
Pamiętaj, że kontakt powinien być widoczny i dostępny w zasięgu jednego kliknięcia z każdej zakładki lub podstrony.
Błędy językowe
Ostatnim błędem jest po prostu… popełnianie błędów językowych. I nie chodzi tutaj o to, by być hiperpoprawnym, ale by przestrzegać podstawowych reguł ortografii i interpunkcji.
Zdania kończ kropką, stosuj przecinki, upewnij się, że znasz różnicę między bynajmniej i przynajmniej, a także… nie idź po linii najmniejszego oporu (“najmniejsza linia oporu” to błąd).
Dobra rada na koniec - jeżeli masz świadomość tego, że słowo pisane nie jest Twoją najmocniejszą stroną - zleć stworzenie tekstu zawodowemu copywriterowi :)