7 podstawowych zasad tworzenia artykułów na bloga

27 luty 2019
Anna Pietrasik

Prowadzisz działalność, masz swoją stronę internetową i ktoś przekonał Cię do prowadzenia bloga? Świetnie! To bardzo dobra decyzja.

 

Blog firmowy pełni bowiem kilka ważnych funkcji:

  • wspiera działania związane z pozycjonowaniem strony,
  • daje szansę na wyrobienie sobie opinii eksperta w branży,
  • pomaga w zdobywaniu nowych klientów,
  • buduje więź z czytelnikami.

 

Oczywiście nic nie dzieje się z dnia na dzień, ale efekty pracy z czasem zaczynają być widoczne.

Prowadzenie bloga najlepiej zlecić doświadczonemu copywriterowi (teksterowi), który wie, jak pisać, by zmaksymalizować efektywność każdego artykułu. Jeżeli jednak jesteś dopiero na początku swojej drogi i Twój budżet mógłby nie wytrzymać dodatkowego obciążenia - pewne zdecydujesz się na samodzielną pracę, nierzadko poruszając się w tym temacie całkowicie po omacku.

Z myślą o Tobie przygotowałam więc kilka absolutnie podstawowych zasad, którymi powinieneś kierować się podczas tworzenia postów blogowych, aby te nie odstraszały formą, były miłe dla oka i przyjazne dla wyszukiwarek.

Tytuł artykułu na blogu

Niektórzy wymyślają tytuł na samym początku pracy nad tekstem (jak ja), inni z kolei tworzą go dopiero po napisaniu artykułu. Nie ma tutaj jednej złotej rady - to raczej kwestia indywidualna. Istnieje jednak kilka uniwersalnych typów tytułów, co do których udowodniono, że najlepiej przyciągają uwagę odbiorców. Są to m.in.:

  • wyliczanki, np. 5 sposobów na idealną cerę przed ślubem;
  • historie, np. Już miał założyć jej obrączkę na palec, gdy nagle…;
  • “najlepsze” i “najgorsze”, np. Najgorsze toasty, jakie usłyszano na weselach;
  • porównania, np. Granat czy szarość - jaki garnitur ślubny wybrać?;
  • statystyki, np. 80% gości weselnych nie znosi tej zabawy… Sprawdź, jak uniknąć wpadki!

 

Nagłówki

Teksty blogowe, szczególnie te dłuższe, powinny być poprzecinane nagłówkami. Wtedy każda część stanowi jakąś całość, a artykuł lepiej się czyta. Nagłówek może stanowić podsumowanie akapitu, którego dotyczy, lub zwracać uwagę na jakiś jeden jego szczególny punkt.

Krótkie akapity

Maksymalnie 6-8 linijek wystarczy. Im dłuższy jednolicie sformatowany tekst, tym użytkownikowi mniej chce się go przeczytać.

Artykuły blogowe to nie książki, tutaj walka o uwagę odbiorcy toczy się na różnych polach. Nie tylko treść ma znaczenie, ale forma również. A jeżeli nie masz dużego doświadczenia w pisaniu - oprócz krótkich akapitów postaw też na krótkie, mniej rozbudowane zdania. Dzięki temu unikniesz wielu potencjalnych błędów interpunkcyjnych czy stylistycznych.

Formatowanie tekstu

Aby tekst był dla użytkownika jak najbardziej miły dla oka, warto stosować:

  • pogrubienia najważniejszych fragmentów,
  • wyliczanki (punktu, podpunkty i kropki),
  • wyrównanie tekstu do lewej strony,
  • odstępy między linijkami wprowadzające więcej światła, np. 1,5 linii,
  • jedną z podstawowy czcionek, np. Arial (wszystkie ozdobne i mało czytelne kroje odpadają).

 

Podstawowa optymalizacja pod SEO

Jeśli specjalista od SEO przygotował Ci listę fraz kluczowych - warto także z umiarem i w naturalnych formach wplatać je w teksty: tytuły, nagłówki i treść właściwą. W razie wątpliwości - dopytaj pozycjonera o szczegółowe wytyczne.

Zwracanie się bezpośrednio do użytkownika

Nie pisz bezosobowo - zawsze wyobrażaj sobie, że z kimś rozmawiasz lub do kogoś przemawiasz. Wtedy styl staje się bardziej personalny, a odbiorca może poczuć się zachęcony do podjęcia dialogu - np. w komentarzach. Tym bardziej, jeżeli artykuł zakończysz jakimś pytaniem.

Zdjęcia na bloga

Świetnie czyta się teksty opatrzone pasującymi zdjęciami czy grafikami. Możesz sięgnąć do zasobów własnych, skorzystać z darmowych banków zdjęć (np. Pixabay) lub kupić zdjęcia np. na Fotolii. Pamiętaj, że obrazki kopiowane z innych stron bez zgody autora to kradzież!

 

Mam nadzieję, że powyższe porady pomogą Ci postawić pierwsze kroki w blogosferze. Pozostaje mi życzyć Ci powodzenia i… połamania klawiszy ;)

Średnia

0.0

Oceń mój artykuł

Zobacz także

16 styczeń 2019
22 październik 2018

Komentarze