5 ukrytych kosztów, na które musisz zwrócić uwagę w trakcie planowania wesela

15 wrzesień 2017
Paulina Pieśla

Wiadomo, że wesele to jeden z najważniejszych dni naszego życia. Chcemy, żeby wszystko było idealnie zaplanowane, przemyślane, pasowało do koncepcji i motywu przewodniego wesela, a także, żeby wywołało efekt WOW wśród zebranych gości. Niejednokrotnie, w ferworze przygotowań, możemy się zapomnieć i nie do końca przemyśleć wszystkie wydatki. Warto również pamiętać, że istnieją koszty, o których nie mówi się głośno lub takie, na które nie zwrócimy uwagi podczas podpisywania umowy.

Korkowe

Nie we wszystkich restauracjach i domach weselnych, ale już coraz częściej, można się spotkać z opłatą, którą potocznie nazywa się korkowym. Jest to nic innego, jak opłata za wniesiony przez nas alkohol. Wiadomo, że ceny wódki w lokalu, w którym organizujemy wesele, są zdecydowanie wyższe niż te, które znajdziemy w hurtowni. Nie zawsze też chętnie właściciele i menadżerowie sal weselnych udzielają rabatów na wódkę, w przypadku zakupu większej ilości.

Kiedy zdecydujemy się na wniesienie zakupionego przez nas alkoholu, musimy mieć na uwadze, że właściciel sali weselnej może zażądać od nas za to opłaty. Jeżeli chodzi o to, jak kształtują się takie koszty, to każde z miejsc ustala to indywidualnie. Najczęściej jest to ok. 5 zł od jednej wniesionej butelki. Właściciele sal mają to dobrze przemyślane.

Załóżmy:

100 butelek wódki x 18,00 zł + (5,00 zł x 100 butelek) = 2300,00 zł ( alkohol zakupiony na hurtowni + opłata korkowa)

100 butelek wódki x 23,00 zł = 2300,00 zł (alkohol zakupiony w lokalu)


Z pozoru wygląda to na to samo prawda? Jednak musicie mieć na uwadze, że w przypadku wniesienia własnego alkoholu, wiele sal nie będzie zajmowało się Waszym trunkiem. W skład korkowego wchodzi: przechowywanie go i chłodzenie, ale kelnerzy obsługujący wesele nie mają prawa, według właścicieli, zajmować się Waszym alkoholem. Co to oznacza? Ano to, że nie roznoszą go na stoły, nie sprzątają pustych butelek i nie pilnują, czy wszystko idzie zgodnie z planem. Zazwyczaj wynajęcie kelnera do tych zadań to dodatkowa opłata, na którą trzeba uważać.

Reasumując: jeżeli decydujecie się na lokal, który żąda od Was korkowego, dowiedzcie się, co wchodzi w skład tej opłaty, kto zajmuje się alkoholem i jak się z niego rozliczacie. Potem usiądźcie i na spokojnie przeanalizujcie, czy taniej wyjdzie Wam zakup w hurtowni + opłata korkowa + obsługa na weselu, czy kupno wódki w lokalu, które zaoszczędzi Wam tych wszystkich zmartwień!

Płatny parking

Brzmi aż nierealnie, ale niestety jest to fakt, z którym dość często się spotykam. Wiadomo, że nie wszyscy goście, którzy będą obecni na Waszym ślubie są z Waszej miejscowości, czy przyjadą transportem zorganizowanym przez Was. Będą również tacy, którzy wybiorą swój samochód. Na mapie Polski istnieje sporo restauracji, które wymagają po zakończonym weselu, w trakcie rozliczania, zapłaty za parking.

Jak to wygląda? Najczęściej ma to miejsce w przypadku, kiedy sala weselna dysponuje bazą noclegową. Wtedy w umowie może pojawić się zapisek, na który Wy, jako osoby, które pierwszy raz organizują ten dzień, możecie nie zwrócić uwagi. Paragraf może głosić, że w przypadku, kiedy Wasi goście nie decydują się na wynajęcie pokoi, w których spędzą noc po weselu, Wy, jako organizatorzy, musicie zapłacić za parking. Niestety, ceny nie są niskie, bo przeważnie kształtują się miedzy 8-10 zł/godz. Obliczenie jest proste. W przypadku, kiedy wesele trwa +/- 10 godzin, za jeden samochód zapłacicie ok. 100 zł. Zakładając, że na parkingu nie będzie stał tylko jeden samochód, dodatkowa opłata może wynieść nawet ponad 1000 zł, co w żadnym stopniu nie jest warte wydanych pieniędzy.

Co robić w takiej sytuacji? Jeżeli macie pewność, że chcecie w tym miejscu organizować wesele, zaproponujcie gościom wynajęcie pokoi i pokrycie połowy kosztów. Być może dla nich to też będzie wygodniejsze rozwiązanie.

Nadgodziny obsługi

Dotyczy to praktycznie wszystkich osób, które będą obsługiwały Wasze przyjęcie. Mam tu na myśli obsługę na sali, kamerzystę, fotografa i oczywiście zespół. Warto przed podpisaniem umowy dokładnie dopytać, ile godzin przysługuje wam w ramach kwoty ustalonej przy podpisywaniu umowy, a ile należy dopłacić za każdą godzinę, realizowaną po przekroczeniu ustalonego czasu. Ceny w zależności od usługi, mogą się wahać. Generalnie sale weselne dość sztywno trzymają się wyznaczonych ram. Wynika to pewnie z faktu, że obsługa musi przygotować salę na drugi dzień. Fotograf, kamerzysta i zespół są bardziej elastyczni w tej kwestii, ale również mają swoje ustalone zasady. Ceny za dodatkowe godziny obsługi mogą się wahać od 100 do nawet 600 zł za kolejną godzinę. Warto na początku wszystko ustalić po to, żeby później uniknąć niepotrzebnego rozczarowania.

Niestandardowe zaproszenia

Aktualnie rzadko możemy się spotkać z klasycznym kształtem zaproszeń, który idealnie zmieści się do zwykłej koperty. W dzisiejszych czasach projektanci z branży papierniczej prześcigają się w wymyślaniu coraz to nowszych kształtów, wzorów i kolorów. Fakt faktem, im ciekawsze zaproszenie, tym lepszy robi efekt.

Popularne stają się kartki z kalendarza, rulony, tuby, pudełka, itd. Wiele firm nie dołącza kopert do zakupionych zaproszeń - zwłaszcza do tych bardziej wymyślnych. Wręczanie zaproszeń bez koperty nie jest do końca eleganckie i raczej rzadko praktykowane przez Młodych. Przy zakupie nieszablonowego zaproszenia, do którego nie będzie dołączona koperta, musimy liczyć się z dodatkowym kosztem, jakim jest zakup kopert, a w przypadku wysyłki zaproszenia, z wyższą opłatą za przesyłkę.

Nie-dopasowanie

Oczywiście mam tu na myśli poprawki krawieckie, związane z dopasowaniem sukni do Waszych wymiarów. Niewiele Panien Młodych ma świadomość, że niestety nie we wszystkich salonach poprawki wliczone są w cenę sukni. Niejednokrotnie zdarza się tak, że płacimy za sukienkę, a wszelkie zmiany, których chcemy dokonać są dodatkowo płatne! Niestety, sporo Panien Młodych zapomina o to zapytać i potem okazuje się, że koszty, które musimy ponieść w związku z poprawkami, wynoszą nawet połowę równowartości sukni.

Podsumowując, najważniejsze podczas przygotowania przyjęcia weselnego jest zwracanie uwagi na każdy szczegół. Czytajcie dokładnie umowy, pytajcie, kalkujcie. Dokładne przemyślenie tematu sprawi, że bez problemu powinniście się zmieścić w budżecie, który założyliście na początku Waszych przygotowań :)

Średnia

3.6

Oceń mój artykuł

Zobacz także

12 lipiec 2018
07 listopad 2017

Komentarze