Wesele też może być okazją do pomagania!
Przyjęło się, że do prezentów wręczanych Parze Młodej dodaje się również kwiaty. Te jednak, piękne lecz nietrwałe, cieszą chwilę oko i pozwalają zmysłowi węchu na chwilę uniesień, a potem – lądują w koszu. Wielu gości nie wyobraża sobie nie podarować Młodym kolorowej wiązanki. Tradycja tradycją, ale ta coraz częściej daje możliwość nowym zwyczajom.
Młodzi precyzują na zaproszeniach, co chcieliby otrzymać zamiast kwiatów. Jest to często wino, książka, kupon Lotto, itp. Coraz częściej jednak przy okazji ślubu organizowane są również akcje charytatywne.
Młodzi wybierają sobie konkretną fundację lub placówkę i proszą o zbiórkę konkretnych rzeczy lub pieniędzy. To chyba godne zastępstwo dla kwiatów?
Komu pomóc?
Jeśli Waszą decyzją jest zorganizowanie akcji charytatywnej podczas Waszego ślubu, musicie wybrać cel. Pomyślcie czy chcecie w tym dniu pomóc dzieciom z domu dziecka, fundacji, konkretnej osobie, która potrzebuje środków na operację czy zwierzętom ze schroniska. Ta decyzja należy do Was. Spośród tylu potrzebujących, z pewnością niełatwo wybrać, ale musicie wsłuchać się w siebie.
Gdy już zdecydujecie, najlepiej spotkać się przedstawicielami fundacji, placówki i zapytać, co jest najbardziej przydatne i jak możecie pomóc. Jeśli wybraliście konkretną osobą, spotkajcie się z nią lub z jej bliskimi, zastanówcie się wspólnie czego potrzeba. Jeśli rzeczy, to jakich, jeśli pieniędzy, to jak je zebrać. Jeśli spotkanie nie jest możliwe, zadzwońcie lub napiszcie - kontakt jest wskazany.
Jeśli chcecie pomóc, ale nie wiecie komu, to zapytajcie w ośrodkach pomocy społecznej, kościele czy popytajcie wśród rodziny i znajomych. Informacji na temat potrzebujących szukajcie również w Internecie, gdzie otwartych jest wiele zbiórek na konkretne cele.
Jak przekazać prezent?
Postanowiliście zebrać pieniądze na wybrany szczytny cel? Wspaniale! Możecie prosić swoich gości o wpłaty na specjalnie utworzone konto, na konto wybranej placówki czy osoby, prosząc jednocześnie o dopisek, tak byście mogli dowiedzieć się, jaką kwotę zebrano.
Możecie również wykonać specjalnie dedykowane puszki lub skarbonki, gdzie goście będą wrzucali pieniądze lub prosić o bezpośrednie wręczanie Wam w kopercie o ustalonym kolorze.
Miejsce na składanie podarunków
Pamiętajcie również wskazać gościom, gdzie mają odkładać przyniesione dary. Pod kościołem lub Urzędem Stanu Cywilnego postawcie kosz z napisem „zbiórka”.
To samo zróbcie na sali weselnej. Niektórzy z różnych przyczyn mogą nie dotrzeć na ślub, a jedynie na zabawę weselną. Wyznaczone miejsca będą dla gości bardzo pomocne. Unikniecie zamieszania i pytań. Każdy będzie wiedział, co robić.
Instrukcja dla gości weselnych
Pamiętajcie, że goście na takie akcje charytatywne mogą reagować różnie. Nie każdy je lubi, nie każdy wie na czym polegają, nie każdy wie jak pomóc. Jako Para Młoda powinniście wyjaśnić „co i jak”.
Informacje o zbiórce zawrzyjcie na zaproszeniach, tak by goście mieli czas na przygotowanie się, by nie kupili tradycyjnych kwiatów czy innego dodatku do prezentu. Rozwożąc bezpośrednio zaproszenia , powinniście wyjaśnić skąd Wasza decyzja, taki a nie inny wybór oraz jak akcja będzie przebiegać. Wyjaśnijcie na czym polega przekazanie pieniędzy czy rzeczy i w jaki sposób te pomogą.
Nie każdy jest zaznajomiony z takimi sprawami, szczególnie ludzie starsi mogą nie wiedzieć, co to znaczy. Z pomocą powinna przyjść więc Młoda Para, która wyjaśni, dlaczego zdecydowała się na takie rozwiązanie. Będzie więc w dobrym tonie, gdy wszystko opowiecie :)
Moje doświadczenia z akcjami charytatywnymi na weselu
Sama uczestniczyłam na dwóch weselach, podczas których zorganizowane były akcje charytatywne. Raz była to zbiórka zabawek, pieluch, kaszek i deserków w słoiczkach dla dzieci, na drugiej zbieraliśmy karmę dla zwierząt ze schroniska. Obie wypadły bezbłędnie!
Patrząc na liczbę zebranych rzeczy, byłam baaardzo szczęśliwa. Wszyscy goście wzięli sobie do serca prośbę Pary Młodej i każdy przyniósł podarek. Rozmawiając w późniejszym czasie z gospodarzami tamtych zabaw, opowiadali, że zarówno oni jak i dyrektorki obu miejsc były zdumione i wdzięczne. Takie akcje mają więc moc! Warto pomagać :)
A wy zdecydowalibyście się na swoim ślubie na przeprowadzenie jakiejś akcji charytatywnej? Może przekonałam Was do tego pomysłu? Dajcie znać w komentarzach! :)