Jesienna Chandra

13 listopad 2017
Joanna Brodzicka

Czujesz, że brak Ci siły, wałęsasz się w piżamie po domu do południa, masz problem ze wstawaniem i ogarnia Cię całodzienna senność, która idzie w parze z apatią i rozdrażnieniem? Powiem Ci dlaczego.

Przesilenie

Zmrok zapada po godzinie 16, chłodne dni i naprawdę zimne noce powodują, że nasz organizm stara się dopasować do nowych warunków. Towarzyszy nam zwiększony apetyt albo wręcz przeciwnie – jego brak. Najgorszy jest dla nas brak światła, głównie naturalnego. Chodzimy naburmuszeni, z nosem na kwintę. Wczoraj miałam ostrą wymianę zdań, zupełnie niepotrzebnie, z moim partnerem. Zdziwiłam się, bo sprawa dotyczyła błahostki. Postanowiłam wziąć się w garść i nie poddać się przesileniu jesiennemu. Przeanalizowałam objawy:

- rozdrażnienie,
- stany lękowe,
- problemy ze snem – za dużo lub za mało,
- ogólne osłabienie,
- przeziębienie,
- wzmożony apetyt,
- brak chęci do działania.

Jak sobie z tym poradzić?

Przede wszystkim wybierz się na spacer, ja właśnie od tego zaczęłam. Biorę smycz, psa i pomimo że wieje dosyć ostro, idę na minimum półgodzinny marsz. Wracam z fryzurą a’la Bridget Jones, kiedy jechała na weekend majowy kabrioletem, ale czuję się nieco lepiej. Ze spaceru rezygnuję jedynie, kiedy pada deszcz.

Zalety spacerowania:

- pobudza metabolizm, a tym samym odchudzanie,
- dodaje energii,
- poprawia samopoczucie.

Więc nie każ na siebie czekać, wkładaj kurtkę i maszeruj!

Co jeszcze możesz zrobić dla siebie jesienią?

- Urozmaicaj dietę w kolorowe warzywa,
- przyjmuj witaminę D i C,
- pij 2,5 l płynów na dobę – wodę i herbatki ziołowe,
- pozwól sobie na kilka kostek czekolady bogatej w magnez i żelazo, która pomaga na stres i poprawia koncentrację.


Dla mnie najważniejszy jest również sen, a przede wszystkim jego odpowiednia ilość. Źle mi służy nadmierne przesypianie. Optymalnie mój organizm potrzebuje 7 godzin. Po obudzeniu 10 minut ćwiczeń przy lekko uchylonym oknie, aby zażyć nieco świeżego powietrza, kubek aromatycznej kawy i mogę biec do pracy i nauki.

A jak Ty rozpoczynasz swój dzień jesienią? :)

Średnia

5.0

Oceń mój artykuł

Zobacz także

19 grudzień 2017

Komentarze