Zarezerwuj czas na nasz ślub czyli o Save the date
Nowym zwyczajem, jaki pojawił się w Polsce a przywędrował z USA, jest rezerwowanie czasu na ślub, czyli wysyłanie Save the date.
Save the date jest powiadomieniem o ślubie, przyjęciu lub ważnym wydarzeniu wysyłanym z bardzo dużym wyprzedzeniem ‒ nawet na rok wcześniej ‒ z prośbą o zarezerwowanie wskazanego terminu. Jest to informacja wyprzedzająca właściwe zaproszenie, mająca na celu zarezerwowanie czasu na wskazaną uroczystość.
Wesela lub inne uroczystości planowane są najczęściej w atrakcyjnych terminach, kiedy większość osób również rezerwuje sobie czas na letni wypoczynek. Wiele osób pracuje w weekendy i dla nich istotne jest wcześniejsze poinformowanie przełożonego w celu zarezerwowania urlopu na konkretny dzień. Również z dużym wyprzedzeniem warto informować gości mieszkających za granicą.
Wysłanie Save the date jest bardzo pożytecznym zwyczajem, gdyż wczesne zawiadomienie pozwoli na zgranie wszystkich spraw z terminem ślubu. Pozwoli również na przygotowanie się na większe wydatki związane z uczestnictwem w ślubie, przemyślenie formy prezentu, przygotowanie stroju na uroczystość. Niektórzy uważają, że wysyłając Save the date osobom, które chcą się wymigać od uczestnictwa w weselu, odbiorą im odmowne argumenty w stylu ‒ „Nie mogę wziąć udziału w weselu, ponieważ mam w tym terminie zarezerwowany wyjazd na Majorkę”.
W jakiej formie przygotować Save the date?
Formy Save the date ewoluują, podobnie jak rozwija się kreatywność człowieka. Początkowo były to zawiadomienia w formie ciekawie zaprojektowanej kartki informacyjnej, mniej oficjalnej i wyszukanej niż właściwe zaproszenie. Obecnie może to być gadżet „przypominajka” przykładowo magnes na lodówkę, kartka, wizytówka, zdjęcie pary z datą ślubu, spersonalizowane breloczki, baloniki, kubeczki, kalendarzyki z zaznaczoną datą ślubu, plakaty począwszy od filmowych po kolaże tworzone w programach graficznych. Możliwości jest wiele. Na platformach internetowych znajdziemy inspiracje oraz mnóstwo ofert z możliwością spersonalizowania produktu.
Co obowiązkowo powinno znaleźć się w Save the date?
Z pewnością data ślubu, prośba o zarezerwowanie czasu dla Pary Młodej we wskazanym czasie, zdjęcie przyszłej Pary Młodej, motywy, które być może powiedzą coś o charakterze i stylu uroczystości. Wspólne zdjęcie zrobione w atrakcyjnej scenerii to również sposób na pochwalenie się swoją drugą połową, pokazanie znajomym, wprowadzenie jej do rodziny.
Wersja papierowa czy elektroniczna?
Dosyć ciekawą opcją Save the date jest nagranie krótkiego teledysku lub filmiku przedstawiającego skrótową historię narzeczeństwa Pary Młodej. Zabawne zestawienia liczbowe, ulotne chwile zamknięte w kadrze, nagrania w plenerze, data ślubu, miejsce – to elementy, które zapewne spodobają się nie tylko młodzieży, ale również starszym osobom.
Filmiki mogą być wysłane pocztą e-mail lub nagrane na płytę. Pamiętajmy, że Save the date nie upubliczniamy w portalach społecznościowych, ponieważ mają one pełnić funkcję wstępnego zaproszenia, po którym przekażemy właściwe zaproszenie ze szczegółami ślubu i przyjęcia weselnego.
Co zrobić w skrajnej sytuacji, kiedy zawiadomienia wysłano, a ślub odwołano?
Nie można zbagatelizować problemu. Żeby nie być posądzonym o nieliczenie się z odczuciami potencjalnych gości, zgodnie z zasadami savoir-vivre, należy odbyć w miarę możliwości rozmowę osobistą ewentualnie przekazać informację przez telefon lub wysłać w dowolnej formie zawiadomienie o odwołaniu ślubu.
Podoba Wam się idea Save the date? Planujecie ją wykorzystać? :)