Sponsor wesela - jak i gdzie go znaleźć?

28 październik 2018
Anna Żaczek

Obecnie w wielu obszarach życia wykorzystuje się sponsoring w znaczeniu dobroczynności, ale również w sferze promocji. Jest on dosyć popularnym sposobem na pozyskanie konkretnych korzyści dla określonych celów.

Czasami jest to jedyny sposób na reklamę. Współczesny sponsoring, jako działanie marketingowe, wkroczył również w strefę ślubno-weselną. U nas nie jest rozpowszechniony, ale  przykładem może być Francja, gdzie powstało już wiele firm zajmujących się wyszukiwaniem sponsorów. Sprawdźmy, z czym trzeba się zmierzyć w Polsce, decydując się na takie wesele?

Czym jest wesele sponsorowane?

Za pojęciem wesela sponsorowanego kryje się na ogół takie wesele, gdzie zleceniobiorcy wykonują pracę bez wynagrodzenia w zamian za reklamę. I tu zaczynają się kalkulacje — co się opłaci sponsorowi, a co osobom sponsorowanym.

Niestety jesteśmy społeczeństwem zarówno uczynnym, jak i pełnym hipokryzji. Kto więcej krzyczy tego, bardziej popieramy, a wiele akcji ze szczytnym celem ginie w gąszczu różnorodnych ogłoszeń. Jesteśmy skłonni przekazywać pieniądze dla potrzebujących, ale również łatwo przychodzi nam rzucanie oskarżeń na tych, którzy o nie proszą. Za wiarygodne uznajemy produkty reklamowane przez celebrytów i choć często są to zwykłe buble, nie potępiamy ich za to, pomimo że nie jest to etyczne, ale kiedy młodzi proszą o sponsorowanie wesela, uważamy to za wyłudzanie pieniędzy, wygodnictwo i brak honoru.

Osobiście popieram młodych, kreatywnych i uczciwych ludzi, jasno mówiących o swoich potrzebach, natomiast buntuję się przeciw wielu pięknych akcjom, pod płaszczykiem, których kryje się faktyczne wyłudzanie pieniędzy. Nikt nie zliczy ton papieru zmarnowanego na nieczytane ulotki wyrzucane prosto do kosza i koszty denerwujących reklam, atakujących nas z każdego miejsca. Być może część pieniędzy przeznaczonych na marketing w opisywanych formach można by było wykorzystać na sponsoring?

Kto może zdecydować się na organizację sponsorowanego wesela?

Od razu narzucająca się odpowiedź, że „kto chce”, nie jest tutaj taka oczywista, ponieważ wymaga od Młodych spełnienia kilku warunków...

Z pewnością muszą chcieć takiego wesela sami Narzeczeni. To na nich spadnie cały ciężar szukania sponsorów i wcale nie będzie to łatwe ani przyjemne. Liczy się również determinacja. Młodzi mogą się narazić się na odrzucenie i krytykę, a nawet złośliwości ze strony obcych i bliskich im osób. Kreatywność, przebojowość i cierpliwość to trzy cechy, które z pewnością pomogą przełamać wiele barier. Z uwagi na ugruntowane stereotypy i zwyczaje kulturowe, na takie wesele nie mogą pokusić się osoby, gdzie silnie pokutują jeszcze pseudo tradycje typu „zastaw się, a postaw się”.

Szukanie sponsora weselnego to „żebranie” o darmowe usługi, wyposażenie itp., głównie oznacza to: „nie mamy pieniędzy, pomóżcie nam zrealizować nasze potrzeby” i „nasze wesele będzie mniej wystawne”. A zatem musicie być gotowi na przyjęcie opinii o sobie, że jesteście biedakami. I nie łudźcie się, że nie poniesiecie żadnych wydatków, a zatem musicie mieć pewną bazę finansową. Od Was głównie zależy, ile znajdziecie sponsorowanych ofert i pozytywnie nastawionych do Was osób. Optymistyczne podejście zakłada, że nie wszyscy darczyńcy liczą tylko na zyski. Są i tacy, którzy cieszą się z faktu, że mogą pomóc innym.

Na jakie usługi nie możecie liczyć?

Zanim zaczniecie poszukiwać sponsorów, musicie wstępnie zaplanować, co możecie w zamian zaoferować darczyńcom. Aby lepiej przygotować swoją ofertę, zapoznajcie się z argumentami usługodawców, którzy odrzucają prośby o sponsoring:
"Reklama oferowana przez Młodą Parę jest nieadekwatna do kosztów, ponieważ ma zbyt mały zasięg. Na 100 gości, przewiduje się, że 10 osób zainteresuje się produktem. Koszt zestawu potraw weselnych wynosi przeciętnie 180 zł pomnożony przez liczbę gości 100 daje 18 000 zł, usługodawca za tę kwotę może zorganizować reklamę o dużo większym zasięgu. Im mniejsza liczba osób, tym mniejszy zasięg, co się całkowicie nie opłaci."

"Kanały reklamowe typu blog i portale społecznościowe są za małe dla firm z ugruntowaną pozycją."

"Zdaniem florystów, muzyków, dekoratorów produkty, czy usługa, jeśli wykonana jest fachowo, przyciągnie oko czy ucho gości i sama się obroni zatem, dlaczego pracować za darmo?".

Co możecie zrobić, aby zwiększyć zasięg swojej reklamy?

  • Dołącz listę sponsorów do zaproszeń.
  • Zamieść dodatkowe loga, które wtopią się nie tylko w wewnętrzne dekoracje sali weselnej, ale będą widoczne np. na serwetkach, etykietach, winietkach.
  • Dołącz informację o sponsorach do podziękowań dla gości.
  • Zaplanuj własną reklamę na założonych przez siebie portalach społecznościowych i blogu lub stronach ślubnych, przygotuj materiały video (wykorzystaj kanał You Tube), zamieść linki do stron usługodawców.
  • Zorganizuj konkurs online dotyczący usługodawców.


W niektórych z powyższych propozycji będą potrzebne nakłady finansowe, ale w ostatecznej kalkulacji sponsorowanego wesela bardzo dla Was korzystne.

Gdzie szukać sponsorów?

Warto zacząć od sporządzenia list firm z najbliższej okolicy. Często jest tak, że firmy dopiero wchodzące na rynek, szukając różnych form reklamy, decydują się na sponsorowanie swojej usługi w całości lub części.

Szerokie możliwości stwarza Internet, ale również polecam uczestnictwo w targach ślubnych, gdzie często można rozmawiać bezpośrednio z usługodawcami. Osobisty kontakt stwarza o wiele więcej możliwości niż kontakt listowny. Ten drugi sprawdza się w podczas poszukiwań ofert spoza własnego regionu. Szanse na sponsoring możecie sprawdzić np. w biurach podróży, w gastronomii (np. część słodkości w Candy barze, romantyczna kolacja), firmach graficznych (przygotowanie zaproszeń), gabinetach kosmetycznych (zabiegi upiększające) i fryzjerskich.

Nie przejmujcie się opiniami, że sponsorowane wesele jest mniej eleganckie. Jeśli zadbacie odpowiednio o rozmieszczenie banerów, by nie drażniły oka i dołożycie wysiłku, by stworzyć wrażenie miłej atmosfery, z pewnością żaden gość nie odczuje presji reklamy.



Jeśli nie przeraża Was wizja wielu przeszkód, uruchomcie  pokłady swojej kreatywności. Z pewnością uda się Wam przynajmniej w części znaleźć sponsorów, a wesele będzie takie, jak sobie wymarzyliście. Niektórym się już to udało i są na to dowody. Powodzenia! 

Średnia

2.5

Oceń mój artykuł

Zobacz także

09 wrzesień 2019
07 czerwiec 2019

Komentarze