Google, Instagram i Facebook - jakie czekają nas zmiany?

13 listopad 2019
Maria Wawrzykowska

Nie da się ukryć, że jako przedsiębiorcy mnóstwo działań marketingowych tworzymy w sieci. Dzisiaj trudno wyobrazić sobie firmę w branży ślubnej, która nie ma strony www, nie rozmawia z fanami na Facebooku czy nie robi relacji na Instagramie. Przynajmniej Ci, którzy wiedzą, że działa to świetnie na wyniki sprzedaży, są obecni w Internecie. 

 Trzeba jednak pamiętać, że wszelkie działania w sieci wymagają ciągłego wyszukiwania nowości, sprawdzania trendów i trzymania ręki na pulsie. Co chwilę zmieniają się algorytmy w mediach społecznościowych czy w Google’u, a co za tym idzie - trzeba także zmienić mechanizmy działania. 

Co nowego w algorytmie Google’a? Czy coś się zmieniło na Instagramie? Co słychać na Facebooku?

Google - co zmieni się wraz z nowym algorytmem?

Nowy algorytm Google’a BERT „wpłynie na 1 na 10 zapytań i na razie dotyczyć będzie wyników w języku angielskim. W przyszłości zostanie jednak rozszerzony się na inne języki” jak czytamy w serwisie interaktywni.com. Dlaczego? 

Nowy algorytm BERT zapowiada istotne zmiany. Jeśli do tej pory firmy skupiały się na pozycjonowaniu fraz, a nie na treściach, które faktycznie tworzy się dla czytelnika, to będą mieć co poprawiać. Spokojnie mogą zatem spać Ci, którzy do tej pory tworzyli teksty na swoich blogach i stronach zgodnie z zasadami SEO, ale pamiętając głównie o czytelniku, jego potrzebach, problemach i pytaniach, na które odpowiedzi znajdzie on bez problemu na jego witrynie. 

 Algorytm ma za zadanie wyszukać najlepsze treści, o które pyta użytkownik internetu w wyszukiwarce. Od lat trwają pracę, by algorytmy mogły odtwarzać język naturalny, którym posługuje się internauta. 

Pamiętacie czasy, gdy teksty SEO miały nagromadzone frazy typu „wesele Warszawa”, „suknie ślubne Kraków”? Wiązało się to z tym, że algorytmy nie były tak zaawansowane, by rozpoznawać gramatykę. Dzisiaj dobrze sobie radzą z odmianą, ale jeszcze nie na tyle, by ich nie modernizować. I z tym wiąże się kolejna zmiana w wyszukiwarce Google’a. 

BERT będzie potrafił „lepiej zrozumieć niuanse i kontekst wyszukiwania, a co za tym idzie lepiej dopasować wyniki  do intencji użytkowników” jak czytamy na interaktywni.com. Algorytm ma tym samym pomóc zrozumieć intencję użytkownika, kontekst wypowiedzi, by trafniej dopasować wyniki wyszukiwania. 

Jakie to ma znaczenie dla przedsiębiorcy?

Algorytm BERT jeszcze nie wszedł do naszej wyszukiwarki, ale już dziś można zacząć modernizować swoją stronę www i bloga. Inwestujcie czas i pieniądze w teksty na swojej stronie. Warto zadbać o ich jakość, by niosły ciekawą treść (np. polecam wpisy poradnikowe na blogu). Jeśli do tej pory Wasza strona nie była dość bogata w treści - to właśnie teraz czas to zmienić!

Co nowego na Instagramie?

Instagram co chwilę dokonuje większych lub mniejszych zmian. Czasem są to kosmetyczne zabiegi, by innym razem straszyć nas rewolucjami w działaniu.

Co tym razem przygotowali dla nas twórcy tej platformy?

Nowe możliwości tworzenia Instastory - tryb "utwórz"

Polecam poznać możliwości nowego efektu do tworzenia stories. Wystarczy wejść w tryb tworzenia Instastory. Na dole trzeba wybrać z paska trybu robienia stories nową możliwość „Utwórz” (zaraz obok „bez efektów specjalnych”, „na żywo”, „boomerang”, etc.).

Co możemy dzięki temu zrobić?

  • „Aa” - dostajemy możliwość tworzenia plansz z użyciem tekstu na wybranym kolorystycznie tle. Plansza działa tak samo jak do tej pory tryb zamieszczania Instastory, z tą jednak różnicą, że tu otrzymujemy łatwy dostęp do tła w różnych odcieniach. 
  • „GIF” - kolejna plansza umożliwia dodanie GIF-u, który w tej funkcji stanie się tłem do relacji!
  • W tym dniu - archiwum, które pozwala wyświetlić archiwalne działania (np. rok temu opublikowane zdjęcie, polubiony profil, etc.).
  • Ankieta - znana wszystkim użytkownikom Insta ankieta, oprócz możliwości zadania pytania swoim followersom, zyskuje dodatkową funkcję - wystarczy kliknąć na dwie kostki umieszczone na górze planszy, a wtedy system sam podpowie kilka pytań do ankiety. Wersja dla leniwych czy próba inspiracji?
  • Zadaj mi pytanie - w tym przypadku działa to identycznie jak w przypadku ankiety - mamy możliwość zadania pytania swoim followersom. Jeśli jednak nie wiemy o co zapytać, możemy za pomocą kości wybrać losowo pytanie. 
  • Odpowiedzi na pytania - jeśli zadaliśmy pytanie i pojawiły się na nie odpowiedzi, to właśnie gromadzą się w tym jednym miejscu i mamy możliwość opublikowania ich na swoim profilu. 
  • Odliczanie - funkcja, która pozwala odliczać czas do jakiegoś wydarzenia. Tu także kości mogą pomóc, gdy nie wiemy jak wykorzystać tę naklejkę.
  • Quiz - możliwość tworzenia quizu działa tak samo, jedynie kości znowu są inspiracją do pytań, które można zadać w tej naklejce. 

 

„Utwórz” to ciekawa funkcja, która głównie ułatwia działanie na Instastory. Polecam poszukać jej we własnej aplikacji i zastanowić się jak można wykorzystać to narzędzie do tworzenia swoich firmowych stories. 

Komunikator na Instagramie - Threads

O tym, że Instagram pracuje nad swoim komunikatorem słychać już było od jakiegoś czasu. Teraz czas poznać aplikację Threads. W tym celu trzeba pobrać i zainstalować aplikację Threads i cieszyć się możliwością komunikowania się z bliskimi na kolejnej platformie.

Z założenia komunikator jest stworzony do rozmów się z bliskimi znajomymi na Instagramie. Plusem jest to, że sami edytujemy bliskich znajomych, z którymi chcemy komunikować się poprzez aplikację (i tylko te kontakty będą zaimportowane do komunikatora). Nie ukrywam, że mnie bardziej zależy na dobrym jakościowo sposobie komunikacji poprzez Instagram z klientami, dlatego pod tym względem będę testować tę aplikację. 

Facebook - co wprowadza nowego?

Potwierdziły się wieści i o tym, że Facebook testuje możliwość ukrywania reakcji pod postami. Po sprawdzaniu jak społeczność Instagrama zareaguje na zniknięcie serduszek przyszedł czas na drugą platformę. 

Ten test ma wiele celów. Z jednej strony twórcy Facebooka chcą sprawdzić, czy nadal użytkownicy będą chętnie czytać i reagować na treści, gdy nie będzie widać czy post jest popularny czy nie. Z drugiej strony - dzięki temu twórcy treści będą musieli przyłożyć się do jakości publikowanych wpisów. 

Czy mocno to wpłynie na firmowe konta? Z pewnością ułatwi to działanie młodym firmom, które dopiero wchodzą na rynek. A co z tymi starszymi kontami, które przeżyły już wiele zmian? To się okaże.

Póki co marketerzy twierdzą, że nie bardzo powinno to zaszkodzić profilom firmowym na Facebooku. Czas jednak pokaże, jak w praktyce i czy w ogóle będziemy świadkiem, jak znany facebookowy kciuk w górę nagle gdzieś się schowa. 

 

Źródła:

interaktywnie.com

jbanaszewska.com 

nowymarketing.pl 

Średnia

5.0

Oceń mój artykuł

Zobacz także

Komentarze