Jak skutecznie używać hasthagów na Instagramie?

21 sierpień 2019
Maria Wawrzykowska

#Hashtagi mają na celu kategoryzację treści na Instagramie. Spełniają rolę uporządkowania wrzucanych każdego dnia milionów zdjęć. Są także potężnym narzędziem w walce o dotarcie do nowych followersów. 

Dlatego aby stworzyć konto na Instagramie, które będzie przyciągać do siebie konta zainteresowane naszymi treściami, trzeba zapoznać się czym są #hashtagi i w jaki sposób ich używać. 

#Hashtagi - a co to?

Hashtagi, czyli tagi poprzedzone charakterystyczną kratką (#); spełniają rolę filtra, który porządkuje treści na Instagramie. 

Dzięki nim jesteśmy w stanie sprowadzić do naszego konta nowych followersów zainteresowanych treściami, które publikujemy. 

A sami mamy możliwość eksplorować Instagram, by obserwować konta i #hashtagi. Tak, dobrze czytasz. Na Instagramie masz możliwość obserwować także #hashtagi. Dzięki temu docierają do Ciebie zbiorcze treści z kategorii, które Cię interesują, np. jeśli jesteś fanem podróży to z pewnością spodobają Ci się #hastagi #travel #podróżowanie #zwiedzanie. 

Przykład: jeśli nasze konto związane jest z fotografią ślubną to #hashtagi, których powinniśmy używać to #sesjaślubna, #sesjanarzeczeńska, #fotografślubny, #fotografiaślubna, etc. Dzięki nim panna młoda, która szuka fotografa lub inspiracji na sesję może trafić na nasz profil. 

Po co są #hashtagi? 

Ale rola #hashtagów to także tworzenie wizerunku naszego konta tak, by kierować do nas osoby szukające podobnych treści do naszych. 

Algorytmy Instagrama właśnie dzięki #hashtagom tworzą obraz naszego konta i są w stanie podrzucić nasz profil innym użytkownikom, którzy szukają w serwisie treści podobnych do tych, które sami publikujemy. 

Dlatego tak bardzo ważne jest, by #hashtagi były dobrze dobrane do naszego profilu i opisywały rzeczywiście to, co przedstawiamy na zdjęciu czy na Instastory. 

Przykład: jeśli prowadzimy salon sukni ślubnych to warto używać #hashtagów związanych właśnie z naszą działalnością: #suknieślubne, #inspiracjeślubne, #pannamłoda, #sukniaślubna, etc.

Zwiększa to szansę, że dziewczyny przeszukujące Instagram w poszukiwaniu swojej wymarzonej sukni natrafią na nasz profil.

Gdzie używać #hashtagów?

W opisie (bio)

Czyli na głównej stronie naszego profilu w miejscu, gdzie opisujemy co robimy, kim jesteśmy, gdzie działamy, etc.

To jest idealny sposób, by za pomocą #hashtagów opisać naszą działalność.
 

Przykład:

„Filmujemy śluby #filmślubny #filmowanieślubu”,

„Organizuję śluby w Warszawie #weddingplanner #konsultantślubny #agencjaślubna”. 

Można także stworzyć własny #hashtag i zamieścić go także w bio, np. „Salon sukni ślubnych 123 w Katowicach #suknieślubne #suknieślubne123”.

Trzeba jednak pamiętać, że w opisie bio liczba znaków, jakich możemy użyć, jest ograniczona do 150! 

Pod zamieszczonym zdjęciem

Najczęściej pojawia się treść, a pod nią #hashtagi. Czasami także #hashtagi są wplatane w treść, a potem pozostałe umieszczane są pod nią.

Aby zadbać o estetykę bardzo często #hashtagi umieszczane są na końcu, poprzedzone, np. pionową kreską lub kropkami.

Przykład:

Co za piękny poniedziałkowy poranek!

_____

#lubieponiedzialki #poniedzialek #lubieswojaprace

Przykład 2:

Jak przygotować się na sesję poślubną? Na co powinno się zwrócić uwagę? Chętnie poznam Twoje zdanie. A jeśli nie wiesz, a jesteś przed sesją - zapraszam na blog. Link w bio.

.

.

.

#sesjaposlubna #plenerpoślubny #sesjafotograficzna

W komentarzach pod zdjęciem

Zdarza się, że twórca, ze względów estetycznych, nie chce umieszczać #hashtagów pod treścią zdjęcia. Wtedy jest możliwość umieszczenia ich właśnie w komentarzu.

Najlepiej zrobić to od razu po opublikowaniu zdjęcia na Instagramie. Dzięki temu #hashtagi będą od razu działać na rzecz tego zdjęcia. Jeśli dodamy je kilka minut później to będzie ono pozbawione wspomagaczy w postaci właśnie #. 

 
Przykład: 

Jeśli wiem, że będę najpierw wrzucać zdjęcie a potem w komentarzu dopiero dodawać #hashtagi - przygotowuję się do tego odpowiednio. Najpierw tworzę treść i do niej dopasowuję #hashtagi. Następnie zaznaczam je, wycinam, dodaję zdjęcie i od razu wklejam w komentarzu wcześniej przygotowane #hashtagi. 

W relacjach na Instastory

Można umieszczać #hashtagi widoczne na planszy Instastory lub ukrywać je. W obu przypadkach #hashtagi działają tak samo.


Przykład:

Jeśli chcemy ukryć #hashtagi na zdjęciu (np. ze względów estetycznych) postępujemy następująco: za pomocą klawiatury i # opisujemy to, czego dotyczy Instastory a następnie zmniejszamy za pomocą dwóch palców, aż napis stanie się niewidoczny. Dzięki temu #hashtagi działają, ale nie odwracają uwagi od samej relacji. 

Jakich #hashtagów używać?

  • Tych, które opisują to, co jest na zdjęciu czy Instastory.

    Tylko takie działanie przysporzy nam prawdziwych followersów, którzy będą zainteresowani naszym kontem i treściami tam zawartymi. 

  • Dopasowanych do wielkości naszego konta.

    Jeśli mamy około 1000 followersów nie ma sensu używania milionowych #hashtagów. Dlaczego?

    Bo istnieje mała szansa, że wśród bardzo popularnego hashtagu nasze zdjęcie przyciągnie kogoś na nasz profil. Raczej zniknie tak szybko, jak się pojawiło. Dlatego warto sprawdzać mniej popularne, które spełnią swoją rolę. Tutaj polecam sprawdzać w statystykach w jaki sposób nasze #hastagi działają. 

  • Uważaj na popularne #hashtagi, bo mogą być zbanowane.

    Co to znaczy?

    Są to #hashtagi które z różnych względów zostały wyłączone. Głównie chodzi o te o treściach wulgarnych czy erotycznych. Jednak bardzo dużo popularnych #hashtagów także trafia na taką czarną listę. Jak sprawdzić, czy dany #hashtag jest zbanowany? Wystarczy wejść w wyszukiwarkę, wpisać interesujący nas #hashtag, wejść w ostatnie i sprawdzić czy pojawiają się tam jakieś treści. Jeśli będzie ban - widzimy wpis „ostatnie posty z #… są obecnie ukryte, ponieważ członkowie społeczności zgłosili zawartość, która może być niezgodna z zasadami społeczności Instagramu”. 

 

Ilu #hashtagów używać?

Maksymalnie można użyć 30 #hashtagów pod zdjęciem. Są jednak różne szkoły.

Jedni piszą, żeby używać maksymalnej liczby hashtagów. Są też tacy, którzy takie praktyki uważają za spam i radzą, by używać kilku/kilkunastu, ale bardzo dokładnie dopasowanych do treści i naszego konta.

Co zrobić, gdy #hashtagi nie działają?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytania jak sprawić, by #hashtagi zadziałały. Wiem, że nie takiej odpowiedzi się spodziewaliście, ale #hashtagi to temat dość trudny. 

Na sukces posta na Instagramie ma wpływ wiele czynników:

  • czas publikacji,
  • dopasowanie #hashtagów,
  • dobre zdjęcie,
  • odpowiednia treść,
  • popularność tematyki.

 

Warto testować godziny, sprawdzać #hashtagi, które zadziałały i zastanowić się, co miało na to wpływ, bo - jak widać - za skuteczność #hashtagów odpowiada cały szereg czynników. 

Powodzenia w używaniu #hashtagów! 

Średnia

5.0

Oceń mój artykuł

Zobacz także

03 lipiec 2019
22 kwiecień 2020

Komentarze