Jak i po co zaprzyjaźnić się z konkurencją?

09 wrzesień 2020
Maria Wawrzykowska

Czy istnieje takie coś jak przyjaźń z konkurencją? Oczywiście, że tak. 

Ostatnio usłyszałam od jednego przedsiębiorcy, że gdyby nie konkurencja, z pewnością nie byłby w tym miejscu, gdzie jest teraz. A przyznam, że jest w świetnym miejscu!

Oprócz tego, że konkurencja napędza nas do działania, może stać się także źródłem wiedzy, a nawet klientów. Nie wierzysz? To podam Ci sposoby, z których i ja korzystam od dawna. 

 

Dlaczego warto poznać swoją konkurencję?

Z konkurencją warto się poznać. Zawsze znajdziesz wśród nich takich ludzi, z którymi będziesz nadawać na tych samych falach. To ma odzwierciedlenie nie tylko w relacjach ogólnoludzkich, ale przekłada się także na te biznesowe. Wiadomo, że to właśnie od takiej osoby pożyczysz obiektyw, poprosisz o namiar na dobrą firmę pozycjonująca czy polecisz parze młodej, gdy masz zajęty termin. 

Jak można poznać się z konkurencją? Jest mnóstwo sposobów, od odwiedzenia ich stoiska na targach, po zapoznanie się na branżowych imprezach czy napisanie do nich na Facebooku. 

Poniżej prezentuję kilka z form zapoznania się z konkurencją. 

Spotkania branżowe 

Mogą to być nieformalne spotkania lub formalne imprezy, które mają konkretny cel, a nawet program.

Każdego roku, po sezonie ślubnych, znajdziesz mnóstwo okazji do zapoznania się z rynkiem ślubnym. Mnogość imprez branżowych, targów i spotkań odbywających się prawie w każdym mieście, umożliwia branży integrację. 

Takie integracje mogą przybrać formę np. comiesięcznych spotkań. Każde takie spotkanie ma określony cel, np. szkolenie z obsługi mediów społecznościowych, z reklamowania się na Facebooku, etc. Oprócz tego, że branża się integruje, to jeszcze ma szansę podnosić swoje kompetencje w dziedzinach, które przydają się do prowadzenia firmy. 

Na luźnych spotkaniach, przy kawie lub czymś mocniejszych, osoby z danej branży lub konkretnych profesji spotykają się głównie, by poznać siebie nawzajem, wymienić się doświadczeniami. 

Takie spotkania to mogą być także branżowe imprezy, na które polecam chodzić. Nie tylko poznasz fajnych ludzi, ale najzwyczajniej rozerwiesz się pośród osób, które doskonale wiedzą co to znaczy praca w weekendy, w sezonie letnim, gdy inni chodzą na grilla :)

Te spotkania są bardzo cenne, bowiem właśnie na nich możesz znaleźć „swoich” ludzi wśród konkurencji. Dzięki takim spotkaniom poznałam wiele wspaniałych i wartościowych osób, z którymi do tej pory utrzymuję kontakty, także te czysto przyjacielskie. 

Grupy na Facebooku

Na Facebooku istnieje wiele grup, które zrzeszają dane profesje, albo i całą branżę. Takie grupy mogą istnieć jako ogólnopolska grupa np. Grupa fotografów ślubnych albo lokalna, np. Fotografowie - Małopolska. 

Grupy mogą przybierać różne formy i kategoryzować zawartość, np. grupa, na którą zaproszeni fotografowie wrzucają zapytania o dostępność w danym terminie, który sami mają zajęci. Ważne, by taka grupa posiadała członków o podobnej estetyce czy zbliżonych cenach za usługę. Wtedy jest duża szansa, że zostaną wdrożone założenia tej grupy, czyli polecanie klientom usługodawców z wolnym terminem. 

Są też grupy stworzone do wymiany zdania na dany temat, pomoc przy problemach z klientami, etc. 

Jeśli w Twojej profesji brakuje takich grup, stwórz własną i poszukaj konkurencji, by tworzyć z nią wspólną społeczność. 

Grupa na Massengerze 

Komunikator Facebooka umożliwia stworzenie grup, w których zaproszeni członkowie widzą wszystkie treści, które są tam umieszczane.

Jest to świetne narzędzie, by móc stworzyć bardzo małe grupy, które wymieniają się poglądami, tworzą dyskusje lub wspomagają się w przypadku kryzysu. 

Szkolenia

Nic tak nie rozwija na szkoleniach, jak rozmowy w kuluarach. Kiedyś usłyszałam to zdanie na jednym ze szkoleń i całkowicie się z nim zgadzam. Na szkoleniach zdobywamy nie tylko wiedzę, ale i kontakty. Szkolenia w branży ślubnej nie są tutaj wyjątkiem. 

Samo szkolenie może przynieść nam nowe znajomości, które przydadzą nam się w późniejszym działaniu. Nigdy nie wiadomo, kiedy przyda Ci się jakiś kontakt. 

Wspólne wyjazdy

Wydaje Ci się to dziwne? Nie powinno. Znam wiele przykładów na to, że odbywają się takie wyjazdowe spotkania grup branżowych. Np. kilka osób z danego regionu jedzie wspólnie na targi, na szkolenie czy imprezę branżową. Koszty wyjazdu maleją, niejednokrotnie szkolenia dla grup zorganizowanych wychodzą taniej, a na imprezie dobrze jest bawić się ze swoimi. Także same plusy takich wyjazdów. 

Mam nadzieję, że przekonałam Cię do tego, by szukać znajomości…wśród swojej konkurencji. Powodzenia!

Średnia

0.0

Oceń mój artykuł

Zobacz także

11 grudzień 2019

Komentarze