Jak wykorzystać podcast w branży ślubnej?
Obecnie rozwój podcastów w Polsce nabrał niesamowitego tempa, same podcasty stają się coraz bardziej popularne, a w branży ślubnej - nadal brakuje podcasterów!
Może to właśnie szansa dla Ciebie, zanim zrobi to Twoja konkurencja?
Co to jest podcast?
Podcast to audycja internetowa zamieszczona na odpowiedniej platformie. Obecnie nadal najpopularniejsza to iTunes i aplikacja Podcasty na iOS, Stitcher a teraz także Spotify.
Czego potrzebujesz, by nagrać podcast? Tematu i czasu. Programu do nagrywania i mikrofonu. Potem trochę cierpliwości, by plik opublikować na platformie/platformach i gotowe.
Trochę to wszystko trwa, ale jeśli zaczniesz publikować treści, które znajdą swoich odbiorców, to może okazać się, że będziesz jednym z niewielu przedsiębiorców z branży ślubnej, którzy mają swój podcast dedykowany pannom młodym, a może nawet - przyszłym panom młodym?
Tworzenie podcastów wymaga czasu, zaangażowania, pewnego zaplecza technicznego i pomysłu. Podcast to jedna z form stworzenia wokół siebie społeczności, z którą można dzielić się wiedzą. To kolejne miejsce, w którym można tworzyć treści i pozycjonować siebie jako eksperta w branży.
Na początek trochę danych
Zjawisko podcastu jest w Polsce jeszcze w powijakach, ale jak pokazują dane Voxnest „Polska jest w pierwszej dziesiątce najszybciej rozwijających się rynków dla tego formatu na świecie!”*.
Pod koniec 2018 roku, przeprowadzono pierwsze w Polsce badanie dotyczące podcastów. Według badań Nielsena** (na zlecenie Storytel):
- podcastów słucha już co piąty internauta w wieku 19-49 lat z czego 54% to mężczyźni, 46% to kobiety,
- najczęściej są to osoby z dużych i średnich miast,
- największa grupa słuchaczy to osoby w wieku 19-29 (26%) i 30-39 (21%).
W obu tych grupach jest klient docelowy branży ślubnej! Jeśli do tego dołączę informację, że rynek ślubny praktycznie nie istnieje w podcastach***, to może warto się tym zainteresować?
Podcast a branża ślubna
Czy podcast w branży ślubnej jest potrzebny? Nie wiem, ale może warto sprawdzić. To kolejne miejsce dotarcia do swojej grupy docelowej. Być może nikt do tej pory tym się nie zajął, bo podcast wymaga więcej pracy niż wrzucenie zdjęcia na Instagram? A może ktoś próbował i okazało się, że nie ma takiego zapotrzebowania? Ciężko powiedzieć, bo nie dotarłam do takich informacji. Wiem jedno - najnowsze badania wskazują, że podcasty są coraz popularniejszą formą, po którą sięgają internauci. W tym, spora ich część odpowiada grupie docelowej w branży ślubnej.
Podcastu można słuchać w aucie stojąc w korkach, podczas spaceru czy przy mało angażujących zajęciach. Nie angażuje tak jak media społecznościowe, dlatego może stać się uzupełnieniem dotarcia do klientów w strategii firmy.
Podcast może mieć różne formy, np.:
- Audycje na dany temat, w której Ty, jako główny twórca, będziesz tworzyć tematy i je omawiać, np. jak przygotować się na sesję ślubną, jak wybrać świadkową, etc.
- Rozmowy z innymi ekspertami - urozmaiceniem podcastu mogą być rozmowy z ekspertami, np. manager hotelu opowiada jak przygotować się na pierwszą rozmowę na sali, konsultantka ślubna opowiada jakie najczęstsze błędy popełniają panny młode przy organizacji ślubu, etc.
- Odpowiedzi na najczęstsze pytania - można stworzyć podcasty, które będą zawierać pytania od słuchaczy i dzięki temu - tworzyć niejako z nimi te treści.
Pomysłów na stworzenie ciekawego podcastu z pewnością nie braknie. Wystarczy wejść na dowolną ślubną grupę i poczytać jakie problemy ma para młoda przy organizacji wesela, by stworzyć wiele poradnikowych podcastów.
Mam nadzieję, że wśród czytelników znajdzie się ktoś, kto będzie mieć czas, odwagę i pomysł na stworzenie podcastu ślubnego z prawdziwego zdarzenia. Jeśli tak - dajcie koniecznie znać. Chętnie posłucham.
Powodzenia!
* https://antyweb.pl/spotify-podcasty-w-polsce-najpopularniejsze/
** https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/co-piaty-internauta-slucha-podcastow-glownie-dla-rozrywki#
*** znalazłam dosłownie kilka podcastów z branży, dwa z nich dotyczą fotografii ślubnej, a kolejny podcast poświecony jest treściom dla pary młodej nie działa od zeszłego roku.