Wszystko o targach ślubnych
Od ponad 20 lat zajmuję się organizowaniem Targów Ślubnych w kilkunastu miastach na terenie południowej Polski. Zrealizowaliśmy około 200 imprez targowych i jak wynika z wyliczeń, na hali targowej spędziłem ponad rok swojego życia.
W ciągu jednego sezonu - wspólnie z moim zespołem - obsługujemy ponad tysiąc firm ślubno-weselnych, a na targach odwiedza nas kilkadziesiąt tysięcy narzeczonych.
W oparciu o spore doświadczenie i wieloletnią obserwację zmagań naszych wystawców, postanowiłem zebrać i przekazać w Twoje ręce zestaw niezbędnych porad i informacji, które przybliżą Ci specyfikę tego typu imprez.
Pewnie zgodzisz się ze mną, że branża ślubno-weselna jest dosyć specyficzna. Na początku wydaje nam się ona bardzo atrakcyjna, przecież ludzie zawsze będą się pobierali, a co za tym idzie - nie ominie ich etap poszukiwania obrączek, zaproszeń, sukni ślubnych, garniturów, sali weselnych czy zespołu. Jasne, to wszystko prawda, ale po jakimś czasie uświadamiamy sobie, że jest to biznes sezonowy, a branża niszowa. Ciężko utrzymać się z tego przez cały rok. Dodatkowo z dnia na dzień rośnie nam konkurencja i już nie jest tak łatwo zdobyć klienta...
Ale z drugiej strony, odwiedzając Targi Ślubne, odnosi się wrażenie, że mamy do czynienia z prężnym przemysłem. Firmy ślubne nie wyglądają tak, jakby miały zaraz upaść. Nasuwa się zatem proste pytanie: co zrobić, aby zaistnieć w branży ślubno-weselnej i zdobyć nowych klientów na najbliższe miesiące a nawet lata? Właśnie w odpowiedzi na to pytanie powstały wspomniane Targi Ślubne.
Targi są od wielu lat jedną ze skuteczniejszych form marketingu bezpośredniego. W kolejnych częściach tego poradnika znajdziesz wiele cennych wskazówek oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przez początkujących wystawców. Zapraszam do dalszej lektury.
Targi Ślubne - o co w tym chodzi?
Czym tak właściwie są wspomniane Targi Ślubne?
Jest to złożona impreza skupiająca pod jednym dachem od 100 do nawet 300 wystawców oferujących różnorodne usługi ślubno-weselne. My, jako organizatorzy, wybieramy najlepsze miejsce, odpowiedni termin, organizujemy skuteczną kampanię reklamową, przygotowujemy program i z Waszą pomocą nadajemy imprezom niezwykle prestiżowy klimat, który już od wielu lat przyciąga kilkutysięczną publiczność.
Na naszych imprezach nie spotkasz osób przypadkowych. 75% odwiedzających to narzeczeni, czyli osoby z Twojej grupy docelowej, które są faktycznie zainteresowane prezentowanymi przez Ciebie produktami/usługami. Pozostała część publiczności to osoby towarzyszące narzeczonym i branża ślubna, z którą możesz nawiązać współpracę.
Czego narzeczeni szukają na Targach Ślubnych?
Wszystkiego, co jest im potrzebne w dniu ślubu i co pomoże im zorganizować uroczystość ślubno-weselną, ale nie tylko. Na targach pojawiają się również oferty np. podróży poślubnych, kredytów mieszkaniowych czy innych usług przydatnych młodym ludziom na start w nowym związku.
Szukają również tego, czego na pewno nie dostaną przez Internet, czyli rozmowy w cztery oczy i bezpośredniego kontaktu ze specjalistą. Niewątpliwym plusem jest dla nich możliwość poznania osób, którym być może powierzą organizację najważniejszego dnia w swoim życiu. To dla Ciebie wspaniała szansa, aby zaprezentować się z jak najlepszej strony i przekonać do siebie potencjalnego klienta nie tylko za pomocą swoich produktów/usług, ale również swoją osobowością.
Targi Ślubne, jako forma reklamy bezpośredniej, mogą być niezwykle skuteczne, ale musisz wiedzieć, że w głównej mierze jest to zależne od Twojego zaangażowania.
Jakiej frekwencji odwiedzających możemy się spodziewać?
Frekwencja jest uzależniona od wielkości rynku, na którym organizujemy targi. W mniejszych miastach, takich jak Rybnik, Opole, Bielsko-Biała, Częstochowa gromadzimy blisko 2 tysięcy odwiedzających. Duże imprezy wojewódzkie - Katowice, Kraków, Wrocław, Łódź, Kielce - średnio odwiedza od 3 do 5 tys. osób!
Dużo zależy również od tego, czy w danym mieście odbywają się też inne tego typu imprezy.
Kiedy zestawimy to ze statystykami GUS, według których rocznie zawieranych jest tylko 4-5 ślubów na tysiąc mieszkańców (a my gromadzimy na targach prawie samych zainteresowanych), to powyższe liczby nabierają nieco innego wymiaru.
Jakich korzyści mogę się spodziewać w związku z udziałem w Targach Ślubnych?
W ciągu jednego dnia, w jednym miejscu spotkasz mnóstwo potencjalnych klientów poszukujących usług na swoją uroczystość ślubno-weselną. Tylko od Ciebie zależy, jak to wykorzystasz.
Poza podpisaniem wstępnej umowy oraz zebraniem listy kontaktowej możesz również uzyskać wiele cennych informacji dotyczących rynku, np. przeprowadzając krótką ankietę wśród odwiedzających Twoje stoisko. W czasie imprezy na własnej skórze przekonasz się o atrakcyjności swoich produktów. Możesz również zaprezentować gościom przedpremierowo zupełnie nowy produkt i zweryfikować, jak na niego zareagują.
Targi to również świetna okazja do rozmów branżowych, nawiązania nowych kontaktów, a także możliwość zaprzyjaźnienia się z potencjalna konkurencją… Nigdy nie wiesz, czy większym plusem okażą się podpisane podczas danej imprezy umowy czy może znajomości zawiązane z osobami, które będą polecały Twoje usługi jeszcze przez długie lata.
Wybór imprezy
Kiedy zaczynaliśmy, w 1998 roku, musieliśmy tłumaczyć wszystkim czym są Targi Ślubne i na czym polega cały zamysł imprezy. Przez te wszystkie lata fraza „targi ślubne” wypromowała się na tyle, że każdy, nawet malutki, event ślubny z udziałem kilku firm przyjmuje taką nazwę. Wypromowana przez nas na przestrzeni lat marka kojarzy się z największymi imprezami i bez wątpienia pomaga w promocji wydarzenia.
Obecnie w każdym większym mieście organizuje się „targi ślubne”. Nieważne czy to duża impreza, czy mały event ślubny – wszystko występuje pod jedną nazwą. Musisz mieć świadomość, że targi targom nie równe. Bez wcześniejszego rozeznania możesz się nieźle rozczarować, trafiając na wydarzenie, co do którego miałeś nieco większe oczekiwania. Na co więc należy zwracać uwagę, robiąc rekonesans po rynku targów ślubnych?
Wielkość i rodzaj targów
Największe imprezy odbywają się w typowych halach targowych i innych obiektach wystawienniczych (w mniejszych miastach również w halach sportowych). Nie zawsze klimat hali targowej dobrze koreluje z tematyką wydarzenia, jednak wygoda i przestrzeń powodują, że to właśnie w halach targowych odbywają się najważniejsze wydarzenia gromadzące branżę ślubną pod jednym dachem. To również te imprezy są najliczniej odwiedzane.
Kolejną grupę tworzą targi organizowane w lokalach użytkowych: restauracjach, hotelach, pałacach. Są to dużo mniejsze wydarzenia, ale często bardziej klimatyczne i dopasowane wystrojem do tematyki ślubu.
Część imprez ślubnych odbywa się w galeriach handlowych. Zwykle jest to inicjatywa zarządcy obiektu mająca pobudzić frekwencję w galerii. Moim zdaniem, jak i większości wystawców, z którymi rozmawiałem, prezentowanie się przed ludźmi robiącymi niedzielne zakupy nie jest dobrym pomysłem. Pomimo pozornego ruchu, więcej jest tam osób przypadkowych niż zainteresowanych.
My nie korzystamy z tego rozwiązania, ponieważ nie współgra ono z podstawowym założeniem naszych imprez, którym jest gromadzenie na targach konkretnej grupy docelowej, czyli potencjalnych klientów faktycznie zainteresowanych prezentowanymi przez Was produktami/usługami.
Jakiś czas temu pojawiła się również moda na tzw. targi alternatywne, organizowane w klimatach industrialnych, najczęściej w starych fabrykach i innych klimatycznych obiektach. Są one skierowane do specyficznej grupy wystawców i klientów poszukujących bardziej wyszukanych form i nietypowych pomysłów na swój ślub.
Historia imprezy
Jeżeli targi odbywają się od kilku lub kilkunastu lat w jednym miejscu, to istnieje większe prawdopodobieństwo, że kolejna edycja będzie podobna do poprzednich. Warto odwiedzać wszystkie tego typu imprezy odbywające się na danym terenie. Strona organizatora, galerie zdjęć i filmiki promocyjne to trochę za mało, aby wyrobić sobie opinię o danych targach. Na pewno nie należy ulegać wszechobecnej propagandzie sukcesu i najlepiej samemu postarać się rozeznać temat.
Nowe inicjatywy, podejmowane zwłaszcza przez młodych ludzi, mogą być ciekawe i świeże. Mając już jakieś doświadczenie wystawcy, można próbować określić potencjał nowego wydarzenia. Jeżeli jednak masz ograniczone środki i niewielkie doświadczenie, radziłbym skorzystanie z usług imprez sprawdzonych, polecanych wśród branży.
Potencjał imprezy
Targi Ślubne w dużym mieście obsłużą zdecydowanie większy rynek niż w małej miejscowości. Niby jest to oczywiste, ale idą za tym kolejne prawidłowości. Duża liczba wystawców i większy budżet przekłada się na możliwość zorganizowania przez organizatora większej kampanii reklamowej i ściągnięcia na imprezę wielotysięcznej publiczności. Na takich targach masz możliwość dotarcia do większej liczby par ślubnych, ale będziesz się musiał zmierzyć z większą konkurencją i taki udział będzie dla Ciebie na pewno bardziej wymagający.
Nie należy całkiem ignorować mniejszych targów. Lokalne imprezy są bardzo wdzięczne. Czasami, gdy w danej miejscowości niewiele się dzieje, Targi Ślubne są dużą atrakcją, która gromadzi sympatyczną i otwartą publiczność.
Nie oczekuj zbyt dużych efektów po udziale w jednej mniejszej imprezie. Najlepiej będzie zaplanować kilka wolnych niedziel i wziąć udział w paru lokalnych wydarzeniach. Działa tutaj prosta arytmetyka do zweryfikowania w statystykach GUS. W danym roku ślub zawiera do 10 osób na tysiąc mieszkańców (5 par). W małej miejscowości nie będzie ich zbyt wiele.
Kampania reklamowa targów
Sam fakt ogłoszenia targów nie oznacza, że tłum narzeczonych odwiedzi Twoje stoisko. Kampania reklamowa, zaplanowana i przeprowadzona przez organizatora targów, to bardzo wrażliwy element całego przedsięwzięcia. Takie same targi może odwiedzić zarówno kilkaset, jak i kilka tysięcy osób.
Na pewno bardzo cenne jest tutaj doświadczenie organizatora, ponieważ każde miasto, region ma swoją specyfikę. Nie wszystkie rozwiązania zastosowane w jednym mieście sprawdzą się w innym. Doświadczony organizator prowadzi badania skuteczności różnych form reklamy. Kolejny atut to znajomość specyfiki branży ślubnej. Znane mi są przypadki, kiedy organizator największych targów w Europie z innego tematu poległ na lokalnych targach dla narzeczonych. Bardzo ważną kwestią jest również to, jakim budżetem on dysponuje, aby wypromować wydarzenie i czy podchodzi do tego uczciwie. Tym sposobem wyłania nam się kolejny ważny czynnik…
Organizator
Nie ma licencji na organizowanie targów. Zwłaszcza w branży ślubnej organizatorów objawia się naprawdę dużo. Praktycznie co roku pojawia się kilka nowych inicjatyw targów ślubnych. Często są to działania skrojone na autopromocje organizatora. Dany hotel, restauracja, salon ślubny lub inna firma ślubna organizuje targi ślubne, aby wypromować przede wszystkim siebie.
Zwykle na takie targi nie jest zapraszana konkurencja, więc trudno mówić o targach, kiedy oferta jest z premedytacją ograniczana. Dobrze, jeżeli taki organizator nazwie wydarzenie trochę inaczej niż Targi Ślubne, np. Dzień otwarty, Wedding Day, event ślubny, itp. Wtedy oczekiwania odwiedzających są inne i oszczędza się im rozczarowania „targami”, których nie było.
Słowo „targi” ma swoje znaczenie. Nazywanie w ten sposób imprezy firmowej (plus przyjaciele) jest wprowadzaniem klientów w błąd.
Jak wygląda zgłoszenie na targi? Zobacz II część poradnika
Poradnik dla wystawców Targów Ślubnych
część I | część II | część III